Če Rusija obdrži okupirane dele na vzhodu, bo Ukrajina ostala predvsem kmetijska država

Avtor: | 16. oktobra, 2023

Mednarodni opazovalci ne verjamejo, da bi rusko-ukrajinski konflikt lahko našel stabilno diplomatsko rešitev s sporazumom, ki bi opredelil odločilna vprašanja med državama. Tudi premirje se zdi malo verjetno. Zdi se, da upanje ne presega prekinitve ognja, statusa quo, ki ga določajo vojaške operacije, ne da bi to pomenilo politično-pravno priznanje njihovega izida. To je negotova rešitev, ki ne odpravlja vojnega stanja, pušča odprto možnost prihodnjih spopadov, tudi epizodnih, vendar lahko vsaj na kratek rok konča spopade. Vendar prav vojaški rezultati (vir), za katere se trenutno ne zdi verjetno, da bi jih tekmeca bistveno spremenila, napovedujejo temeljite spremembe v Ukrajini.

“Ruralno” gospodarstvo

Po ocenah Svetovne banke (vir) za obdobje pred letom 2014 (pred separatističnimi spopadi v vzhodnih regijah) sta industrijski regiji Doneck in Lugansk prispevali 15,7 % k BDP države, četrtino k nacionalni industrijski proizvodnji in izvozu ter 22 % nacionalnih davčnih prihodkov. Rusi so zdaj prevzeli nadzor tudi nad velikim delom drugih vzhodnih področij, Zaporožjem in Hersonom, vse do južnega pasu, ki zapira izhode v Azovsko morje.

Ukrajina je izgubila najbolj industrializirano območje države, glavni rudarski bazen in ozemlja, bogata z energetskimi viri, premogom, plinom in nafto. V regiji Dnjeper-Doneck je 80 % zalog zemeljskega plina v državi; jedrska energija, ki zagotavlja 55 % električne energije v državi, je zaradi zaprtja največje elektrarne v Zaporožju okrnjena. Zaradi vojne obstaja tveganje, da se bo povečala energetska odvisnost države od tujih držav, medtem ko je pred vojno domača proizvodnja pokrivala dve tretjini nacionalnih energetskih potreb (vir).

Res je, da se industrijska naselja v ukrajinskem Donbasu zaradi vojne zmanjšujejo, če ne celo uničujejo. Njihova obnova bo za okupatorje breme, še preden bodo lahko sploh izkoriščali vire osvojene regije, vendar ima Rusija v Donbasu v veliki meri na voljo ravno vire. Relativno je za obe gospodarstvi bolj relevantno to, kar je Ukrajina izgubila, kot pa to, bodisi malo ali veliko, kar bi Rusija lahko pridobila.

Po ocenah Svetovne banke se bo delež sekundarnega sektorja (vir) v ukrajinskem BDP zmanjšal s 23,2 % v letu 2021 na 19,2 % v letu 2022 (leta 2013 je znašal 22,4 %). Ta upad ni le posledica nepredvidenih dogodkov zaradi vojne, ampak obstaja tveganje, da bo zaradi izgube najbolj industrializiranih regij postal strukturni. Skratka, Ukrajini grozi, da bo izgubila svojo industrijsko razsežnost.

Zahodna osrednja Ukrajina, ki ostaja pod oblastjo v Kijevu, je predvsem kmetijska država. Gospodarska dejavnost, izvoz in valutne rezerve bodo temeljili predvsem na proizvodih iz primarnega sektorja. Kar zadeva proizvodnjo, vojna gradi skoraj enosektorsko državo, odvisno od sezonskih nihanj, omejitev izvoznih poti in uspešnosti mednarodnih trgov, na katerih se je zaradi težav, ki jih je ukrajinski trgovini prinesla vojna, povečala konkurenca – pomislimo samo na kazahstansko proizvodnjo žita.

Svetovna banka ocenjuje (vir), da bodo stroški povojne obnove v desetletnem obdobju znašali 411 milijard ameriških dolarjev, kar je milo rečeno velik izziv celo za Evropsko unijo in ZDA, ki se spopadata z velikimi javnimi dolgovi. Sočasno državi grozi tudi nepovratna odvisnost od pomoči zahodnih držav in mednarodnih organov za normalno delovanje nacionalnega gospodarstva v obliki posojil, carinskih olajšav in deviznih kreditov.

Protektorat?

Vojna je pokazala, da je odpor proti ruskemu okupatorju omogočila zahodna vojaška pomoč. Ne le gospodarstvo, temveč tudi varnost države bo še naprej odvisna od zahodne “zaščite” (ZDA in države EU), ki je še naprej potrebna zaradi prisotnosti ruske vojske, ki zaseda vzhodne regije Ukrajine. Vseeno, trajno vojno stanje bo verjetno preprečilo članstvo v zvezi NATO. Skratka, na mednarodni ravni je vnaprej predviden dejanski protektorat Ukrajine, ki usmerja njeno zunanjo politiko. Izbira in mednarodni položaj države ter sam zaključek sovražnosti bodo odvisni od notranje dinamike držav “zaščitnic”, njihovih posameznih strateških projekcij in nacionalnih interesov, ki ne sovpadajo nujno, ter njihove dialektike s samo Rusijo, nepovabljenim, a vedno prisotnim gostom.

“Zaščitena demokracija”

Vojna je neizogibno prinesla vojno stanje ter omejitve v političnem in civilnem življenju države. Vojne povzročajo centralizacijo oblasti, širitev državne sfere ter militarizacijo gospodarstva in družbe. Vojni režim ponuja vladajočim elitam priložnost, da utrdijo svoje položaje tudi upoštevajoč povojno obdobje. Vrnitev v demokratično politično življenje je pogojena z neznanjem, v kolikšni meri se bo ta režim ohranil po vojni.
Odstopi in prerazporeditve v ukrajinski vladi kažejo na notranje dogovore. O izidu lahko le ugibamo: zdi se, da nadaljevanje nepopustljive vladne politike kaže na izide, ki so naklonjeni radikalnemu nacionalizmu, ki zagovarja nadaljevanje vojne do ponovne osvojitve izgubljenih ozemelj brez možnosti za pogajanja, kar se zdi funkcionalno za podaljšanje izjemnega vojnega režima v političnem in civilnem življenju države.

To je linija ukrajinskih silovikov, za katero se zdi, da se ji zdaj pridružuje tudi Zelenski, potem ko so bile opuščene začetne možnosti za pogajanja med obema stranema aprila 2022. Gre za stališče, ki ga je v tem trenutku mogoče spremeniti le s pritiskom držav “zaščitnic”. Nedavno imenovanje poslovneža Rustema Umerova, pogajalca (bil je član ukrajinske delegacije na pogajanjih marca-aprila 2022), prozahodno usmerjenega in blizu ZDA, za obrambnega ministra, namesto ultranacionalista Kirila Budanova, še pred nekaj meseci priljubljenega generala, ki je vodil vojaško obveščevalno službo HUR, pa kaže na poskus notranjega uravnoteženja v vladi.

Nacionalizem je postal simbol identitete, ki pomaga pri enotnosti države zaradi nenehne grožnje ruskega sovražnika. Nacionalizem ukrajinske družbe, ki ga je vojna le še okrepila,, vključno z mlajšimi generacijami, “tvega” legitimizacijo avtoritarnega razvoja. V Ukrajini so bile že razpuščene številne proruske stranke in združenja (ali pa so jih označili za proruske), vključno z drugo ukrajinsko stranko v parlamentu (proruska platforma Opozicija za življenje). Ukrajinska pravoslavna cerkev moskovskega patriarhata se kljub obsodbi ruske invazije ni izognila vladnim omejevalnim ukrepom. Zdi se, da bo ukrajinski politični razvoj utrdil ureditev, ki ščiti potrebo po identiteti in napoveduje “zaščiteno demokracijo”, tj. omejeno na sile, kulture, jezik in vero, ki jih vladajoče nacionalistične elite štejejo za zveste nacionalni identiteti. Vendar pa “zaščitena demokracija” morda ne bo zagotavljala demokratičnih standardov, ki jih EU zahteva za članstvo.

Delitev Ukrajine

Rezultat ruske posebne operacije je torej dejanska delitev Ukrajine. Rusija je izvedla je “preventivno” delitev države, v katero je vključila regije vzhodne Ukrajine, ki so bližje njenemu vplivo, in zahodnemu vplivu “prepustila” Ukrajino, katere gospodarska moč je zmanjšana, politično življenje pa ni neodvisno. Poleg tega vojno stanje in omejena demokracija v Ukrajini pomenita nevarnost, da se pristop Kijeva k EU in Natu prestavi za nedoločen čas. Motivi ruske “posebne operacije” ostajajo sporni, o njeni ceni in rezultatih bi se dalo govoriti, vsekakor pa je ustvarila predpogoje za razmere, ki so za Ukrajino v prihodnosti polne tveganj.

7 komentarjev

  1. brane

    Precej kriticna je muslimanska varianta na Kavkazu in na Krimu, ki bo kmalu prisla do izraza, ko se Ceceni resijo Kadirova.

  2. Miller

    Ukrajina zmaguje, slovenski tanki T55 xl so že pred Moskvo, „samo što nije“,
    Putin že pakira kovčke, severnokorejski avion ga že čaka,
    Na penzjonerski SDSS ovi Nori24tv že norijo od veselja,
    žal je specialnih enot, ki so trenirale v državah Nata v EU, že zmanjkalo..,
    ker so upokojenci prepočasni za tek v smrt, zdaj Zeleni klovn rekrutira že mladino,
    ker ruski kanoni potrebujejo svoj dnevni obrok.
    zato hitro poslat orožje in spraznit skladišča,
    jenkijevska vojna industrija dela s polno paro…,
    in na široko odpret denarnice, kdor prej pride, prej melje…
    Prva SDSSovca pa s pentagonskega povodca vpijeta, „mir ne pride v poštev !“
    Samo vojna, vojna, vojna…
    Striček Sam ma vas rad.

    https://avia-pro.net/news/v-ssha-zagovorili-o-gotovyashchemsya-smertonosnom-udare-dlya-kieva-ukrainu-razorvyot-na-chasti

  3. APMMB2

    Ruski narod je potrpežljiv in vse prenese, kljub temu pa je vojna v Ukrajini veliko breme in Rusija z Rusi vred zasostaja.
    Ni več velesila. Zavedati se je potrebno, da v vojni z Ukrajino troši že stare zaloge orožja in streliva,kar ji omogoča vzdrževanje ravnotežja na fronti. Ko bodo stare zaloge pošle, bo konec bojevanja.
    Tudi sankcije delujejo. Ne tako hitro, ne tako učinkovito, vednar Rusija izgublja.
    Izgublja tudi mednatodni ugled. V BRIKSU ni več glavna in vodilna, kot je bila v Kominterni.
    Potlačeno sovraštvo med Ukrajici in Rusi je z vojno dobilo nov zagon in Rusi ga ne bodo mogli potlačiti. Okupirana področja so prav tako osiromašena,kot je osiromašena Ukrajina. Škodo, ki jo ocenujejo finančniki je potrebno razdeliti. Večji del je je na okupiranih ozemljih. Če je škoda velik zalogaj za Evrop in ZDA je še mngokrat večji zalogaj za Rusijo. V kolikor ostane Rusija na zasedenih ozemljih bo morala škodo odpraviti sama, na račun lokalnega prebivalstva. To ji ne bo uspelo in zadesena ozemlja bodo stagnirala ali pa celo nazadovala. Prebivalstvo se bo odselilo in Rusija bo dobila polomljen vrč.
    Bistveno bolj realne so napovedi, da bo Ukrajina zmagala.Rusija pa bo potonila kot orjaški velikan brez življenja.
    Ne pozabiti, Kitajci osvajajo Sibirijo in so že na Uralu. Do Moskve je samo še korak, pa bodo Rusi jedli s paličicami.

    • Nekočbomordabolje

      Ja, dejstvo je, da bodo RuSSi v prihodnosti imeli največ težav s Kitajci, kajti sami RuSSi so že leta 2008 ocenjevali, da je v Sibiriji bilo takrat cca. 2 MIO Kitajcev.

  4. Andrej Muren

    Rusije Ukrajina ne bo mogla sama pregnati iz zasedenih ozemelj. Vsa ukrajinska vojaška moč temelji zgolj na brezplačnih dobavah orožja iz Zahoda. Samo v primeru notranjega zloma Rusije, ki je malo verjeten, bi lahko Ukrajina spet dobila nazaj svoja zasedena ozemlja.
    Dodatna težava za Ukrajino je, da so Rusi večinski narod tako na Krimu kot v donecki in luganski regiji. In nevarnost, ki je vse večja je, da se bo Zahod naveličal financirati brezkončno vojno. Nekaj časa se Zahod že lahko tepe z Rusijo preko Ukrajine, ne more pa to iti v nedogled.
    Rešitev, da bo mir samo, če bo Rusija lahko obdržala znatna ozemlja Ukrajine, pa ni dobra ne za Ukrajino, ne za ostale, predvsem manjše države. Prav hitro še kakšnemu nasilnemu režimu lahko pride na misel s silo spreminjati meje. Kitajska je prvi, vendar ne edini kandidat za kaj takega.

    • Trisul

      Ne le da to ne bi bilo “dobro” za druge države, gre za popolno zanikanje temeljnega člena ustavnovne listine OZN. Članica varnostnega sveta, čigava osnovna funkcija je zagotoviti, da se to ne zgodi je aneksirala drugo članico OZN in preprečila ukrepanje OZN.

      To je KONEC samega koncepta OZN in povojne ureditve sveta. Od takrat dalje ni več pravil, samo še moč. Svet se bo preuredil v strogo vojaške bloke in edina stvar ki bo štela je nuklearno orožje. Edini način za ohranite OZN in varnostnega sveta je zmaga Ukrajine proti Rusiji.

      Lahko smo hvaležni, da smo člani EU in NATO.

+Portal se trudi omejiti žaljivo komentiranje, “spam” vsebine, zato režim komentiranja še prilagajamo. Prosimo vas za razumevanje. Poleg tega vas pozivamo, da se vzdržite agresivnih vsebin. Komentarji, ki vsebujejo povezave na spletne strani ne bodo objavljeni.

zadnjih 10 +Razkrivamo
Misterij neznanih letečih predmetov nad Evropo

Misterij neznanih letečih predmetov nad Evropo

Ker že več dni nismo slišali o novih opažanjih domnevno ruskih dronov nad Evropo, je čas za razmislek. Kajti to, da naj bi bili droni, ki so doslej preletavali letališča in kritično infrastrukturo na Danskem, Norveškem in v Nemčiji, ruski, so trditve, za katere še nihče ni ponudil dokaza. Morda so res ruski, ampak dokler o tem ne bo nobenega oprijemljivega podatka, bo vse skupaj neke vrste psihološka vojna.

Lokalne volitve v kosovskem “loncu”

Lokalne volitve v kosovskem “loncu”

V nedeljo so potekale pete lokalne volitve na Kosovu od razglasitve neodvisnosti leta 2008, drugi krog je predviden za 2. november. Zaradi napetosti je v nekaterih regijah KFOR okrepil svojo navzočnost, saj si mednarodna skupnost nikakor ne želi novih zaostrovanj, pri katerih bi lahko imela v ozadju prste tudi Rusija. Župane in predstavnike občinskih skupščin državljani Kosova volijo v 38 občinah. Rezultati teh volitev imajo ključen vpliv na politično stabilnost, integracijo manjšin in mednarodni ugled države. Če bo Gibanje za samoodločbo (LVV) ohranilo ali razširilo nadzor nad večino občin, bi to okrepilo položaj premierja Albina Kurtija v pogajanjih z mednarodnimi akterji, vendar bi lahko hkrati poglobilo notranjo polarizacijo, zlasti če bosta opozicija in srbska skupnost volitve ocenili kot nepoštene in nepregledne.

Zakaj so slovenske sankcije proti Dodiku votle

Zakaj so slovenske sankcije proti Dodiku votle

Sklep vlade, da razrešenega voditelja bosanskih Srbov razglasi za nezaželeno osebo v Sloveniji, ima dve plati. Prva je svetla in kaže na pripravljenost slovenske oblasti, da tudi z dejanji pokaže načelnost, ko gre za sankcije zoper kompromitiranega in v primeru Milorada Dodika celo pravnomočno obsojenega tujega političnega voditelja. Druga stran je bolj problematična: Slovenija je sanklcionirala zgolj Milorada Dodika, ne pa tudi njegovih širših družinskih članov, ki so v naši državi dejansko poslovno in tudi siver aktivni. Zlasti sin Igor Dodik, ki je v Sloveniji praktično vsak mesec.

Napad na Moskvo kot epilog v rusko-ukrajinski vojni

Napad na Moskvo kot epilog v rusko-ukrajinski vojni

Ukrajinska vojna ni spopad dveh držav, ampak konflikt med Evropo in Rusijo, iz katerega se Združene države Amerike počasi in vsaj začasno umikajo. Evropejci razumemo, da s prehudim porazom Ukrajine pade projekt Evropske unije, vprašljiva bi bila tudi usoda Nata. Toda po drugi strani je iluzorno pričakovati zmago Ukrajine. V pat položaju, v katerem smo se znašli, je ključno poiskati pot iz vojne. Preden bo ena ali druga stran nakazala, da pristaja na pogajanja, bomo videli – in pravzaprav že gledamo – eskalacijo, zaostritev spopadov; ne le ruskih, pač pa tudi ukrajinskih. Zato bombardiranje Moskve ne sme biti več tabu.

Holivudska taktika za drugi mandat

Holivudska taktika za drugi mandat

V šolske klopi se po sproščenem poletju vračajo šolarji, v državnozborske izbranci ljudstva, vlada pa je, z izjemo njenega predsednika, svoje dopustovanje končala s prvo popočitniško sejo že v četrtek. Na tej je sprejela najbolj nujen ukrep – nakazilo dodatnih 10 milijonov evrov za RTV Slovenija, menda za programe manjšin. Veliko dopusta pa gotovo niso imeli pripravljalci predvolilne strategije največje vladne stranke, obrisi te se že kažejo v zadnjih poletnh dneh. V njenem jedru bo odvračanje pozornosti javnosti od neizpolnjenih obljub, problemov, ki jih je ustvarila, ali ni rešila vlada, ter minimiziranje številnih spornih ravnanj predsednika vlade. Za ustrezno “prepariranje” volivcev bodo verjetno uporabljena praktično vsa sredstva in prijemi. Naloga je glede na realno stanje v državi gromozanska, ampak glede na izkušnje nekaj prejšnjih volitev ne nemogoča. Sploh ob ustreznem “angažiranju” ključnih medijev, ki bodo imeli nalogo ustvariti nekakšen vzporedni svet, ki bo pokazal na zgodovinsko uspešnost te vlade, genialnost njenega predsednika ter nepredstavljive nevarnosti ob morebitni zamenjavi oblasti.

Bitka za Arktiko

Bitka za Arktiko

Arktika postaja vse pomembnejši dejavnik v svetovni geopolitiki in gospodarstvu zaradi svoje edinstvene kombinacije naravnih virov in strateške lege, ugotavlja analiza ljubljanskega Inštituta za balkanske in bližnjevzhodne študije (IFIMES). Arktika je najsevernejša regija planeta in pokriva površino približno 14,5 milijona kvadratnih kilometrov, razdeljena pa je na pet držav – Rusijo, Kanado, Združene države Amerike (zvezna država Aljaska), Norveško in Dansko (Grenlandija). Zaradi tega je Arktika izjemno kompleksen geopolitični prostor, kjer se prepletajo interesi velikih držav in novih globalnih akterjev. Glede na obilje naravnih virov in strateški pomen pomorskih poti je ta del sveta postal igrišče za tekmovanje za moč ter razvoj diplomatskih in vojaških zmogljivosti. Vprašanje suverenosti in teritorialnih pravic v tej regiji bo še posebej pomembno v bližnji prihodnosti.

Da za univerzalni otroški dodatek, ne za 10 milijonov evrov nepotrebnih stroškov

Da za univerzalni otroški dodatek, ne za 10 milijonov evrov nepotrebnih stroškov

Ob idejah o uvedbi univerzalnega otroškega dodatka se velja spomniti, da slovenska zakonodaja že zdaj pozna otroški dodatek in olajšavo za otroka (otroke). Državni proračun oboje skupaj letno stane okoli 600 milijonov evrov. Pri otroškem dodatku gre za socialni instrument, ki je povezan z višino osebnega dohodka, olajšava za otroka pa pomeni, da država vsem staršem za vsakega otroka mesečno izplačuje okoli 110 evrov podpore ne glede na njihov socialni status. Smiselno bi bili torej odpraviti tako otroški dodatek po dohodkovnih cenzusih kot tudi olajšave za otroke pri izračunu dohodnine ter enostavno vsakemu otroku izplačali 110 evrov mesečno, kar bi bil neke vrste univerzalni otroški dodatek. Učinek bi bil enak tako za starše kot tudi za proračun, bi pa bistveno poenostavili birokratske postopke, ki nas na letni ravni stanejo 10 milijonov evrov.

Priznanje Palestine: Zgolj politični marketing Zahoda ali vseeno kaj več?

Priznanje Palestine: Zgolj politični marketing Zahoda ali vseeno kaj več?

Palestinsko vprašanje ostaja odprta rana na Bližnjem vzhodu, ki zahteva iskren in odgovoren pristop vseh vpletenih. Priznanje Palestine brez prave državnosti ostaja predvsem simbolična in marketinška poteza brez dejanske teže in učinka. Palestici si zaslužijo pravico do življenja v lastni državi, v miru in dostojanstvu, skupaj z Izraelom. Le medsebojno priznavanje in dialog prinašata trajen mir, ugotavlja analiza ljubljanskega inštituta za balkanske in bližnjevzhodne študije. Mir med Palestinci in Izraelci bo zahteval velik pogum, saj bo nujen kompromis za sobivanje, tako kot med Nemci in Franczi, ki so se borili več vojnah (1870-1945), danes pa so ključni partnerji v Evropski uniji. Samo sprava bi prinesla trajno stabilnost ne le na Bližnjem vzhodu, ampak tudi v mednarodnih odnosih nasploh.