Pogajanja o pokojninski reformi se prevešajo v zadnjo fazi in v kratkem naj bi na mizo dobili osnovne rešitve nove pokojninske zakonodaje. Osnovni cilj sprememb je zagotovitev čim bolj dostojnih pokojnin ob zagotovljeni javno-finančni vzdržnosti. Pri tem socialni partnerji zagovarjajo višje pokojnine in možnost upokojitve nekje med 65. in 67. letom starosti, partnerji na podjetniški strani pa predvsem opozarjajo, da bi previsoke pokojnine in s tem povezane višje davčne obremenitve ogrožale konkurenčnost našega gospodarstva.
Pokojninska zakonodaja seveda pokriva zelo široko področje z ogromno podrobnostmi, ki jih je potrebno uskladiti, a pri tem sta ključna predvsem dva parametra. Prvi je predvidena višina pokojnin (določitev prve pokojnine preko določitve pokojninske osnove ter odmernega odstotka in kasnejše usklajevanje pokojnin). Drug ključen parameter pa je čas, ki naj bi ga bodo starejše generacije v povprečju preživele v pokoju, ali določitev starosti ob prehodu iz zaposlitve v pokoj. Zaradi tega bi v nadaljevanju pogledali glavne posledice nekaterih predlaganih sprememb na višino pokojnin.
V zadnjem letu priprave zakonodaje poslušamo predvsem predlagane rešitve, ki praviloma niso nikoli podprte s podatki, kako bi te spremembe vplivale na konkretno višino pokojnine nekega povprečnega upokojenca. Nedvomno so predlagane spremembe podprte z natančnimi izračuni in preverjanjem konkretnih učinkov in samo upamo lahko, da bo to dostopno tudi javnosti. Zaenkrat podatkov o konkretnih učinkih popravkov zakonodaje na višino pokojnin nismo zasledili in nekaj ključnih bi predstavili v tem tekstu.
Pred analizo vpliva sprememb na konkretno višino pokojnin je potrebno izpostaviti dva vidika: vzdržnost našega pokojninskega sistema ter vpliv pokojnin na konkurenčnost našega gospodarstva.
+++
Glede pokojninskega sistema v Sloveniji že deset ali celo dvajset let poslušamo priporočila tujih institucij kot tudi domačih strokovnjakov, kako se nam bo pokojninski sistem sesul in da so korenite spremembe nujne. Ob teh opozorilih vseeno poglejmo priloženo sliko, ki kaže delež izdatkov za pokojnine v Sloveniji in Evropski uniji ter razmerje med zaposlenimi (zavarovanci) in upokojenci. Kot vidimo, vseh zadnjih 30 let namenjamo v naši državi za pokojnine med 10 in 11 % BDP, torej brez nekega negativnega trenda. Pri tem je pomemben podatek, da so naši izdatki vsaj 2 odstotni točki nižji kot znaša povprečje razvitih državah EU. V celotni Evropski uniji izstopajo Italija z okoli 16 % tovrstnih izdatkov, samo nekoliko nižji delež za pokojnine pa na primer namenjajo tudi v Franciji in Avstriji. Zanimiva je tudi primerjava števila zavarovancev glede na število upokojencev, kjer je po prejšnji krizi prišlo do poslabšanja, a razmere so zadnjih sedem let v Sloveniji dokaj stabilne. Ne samo to – celo izboljšujejo se.
Vir: Eurostat, SURS, ZPIZ
Seveda ni dilem, da se delež starejših s časom povečuje, a ti podatki vseeno kažejo, da smo z uvedenimi popravki pokojninske zakonodaje do sedaj ta razmerja solidno obvladovali in da ni razloga, da jih ne bi znali tudi v bodoče.
Delež izdatkov za pokojnino zato ni pretirano breme za naše javne finance, posebno če ga primerjamo z razmerami v nekaterih bolj izpostavljenih državah EU.
Povedati pa je potrebno, da smo izdatke za pokojnine obvladovali tudi preko realno manjše rasti pokojnin glede na rast plač, kjer pa večjega prostora za nadaljnje relativno zniževanje pokojnin najbrž nimamo. Tako bi se razumelo tudi usmeritve vlade – čeprav pa konkretni predlogi sprememb najmočneje ponovno posegajo ravno na ta del. Seveda tega nihče ne pove odkrito, a predstavljene številke v nadaljevanju to dokaj jasno pokažejo.
Naslednji vidik pa je stalno poudarjanje predstavnikov gospodarstva, kako povečevanje davčne obremenitve plač povzroča nekonkurenčnost gospodarstva, kar je bil najbrž razlog za nekatere predvidene spremembe zakonodaje v smer poslabševanja finančnega položaja upokojencev. Zadržanost gospodarstva glede dviga pokojnin in posledično prispevkov zanje izhaja iz običajnih navedb, da neto plače praviloma niso težava, nesprejemljive pa so visoke davčne obremenitve nanje.
Poglejmo nekaj konkretnih številk na nekoliko drugačen način.
Vzemimo, da je povprečna neto plača 2.000 evrov mesečno (zaradi lažjega računanja). Denimo, da je korektna višina pokojnine okoli 70 % neto plače, torej 1.400 evrov mesečno. Zaposleni naj bi delali približno 40 let, potem pa bodo glede na trenutno življenjsko dobo v povprečju še 20 let uživali v pokoju in prejemali to pokojnino. V času, ko delajo, morajo torej vplačati toliko prispevkov, da bo zbran dela zadoščal za pokojnino in v konkretnem primeru je to 700 evrov mesečno (700 evrov vplačil v 40 letih je enako kot 1.400 evrov pokojnine v 20 letih). Tu pridemo do običajno spregledanega dejstva, da je dejanska plača tega delavca 2.700 evrov mesečno, od česar dobi 2.000 evrov v času ko je zaposlen, preostalih 700 evrov pa takrat, ko ne bo več delovno sposoben. Delodajalec torej ne plačuje osovraženih davkov državi kar tako, vendar je njegova obveznost plačati delavca tudi za čas, ko bo ta onemogel, ko bo iztrošen in bo do smrti prejemal pokojnino. Dejanski strošek takšnega delavca je torej 2.700 evrov mesečno (tu smo zanemarili še stroške zdravstvenega zavarovanja ter ostalih socialnih ugodnosti, ker smo se osredotočili samo na pokojnine).
Razprava o pokojninah mora dati predvsem odkrit odgovor, ali želimo zagotoviti delavcu po zaključku delovne dobe pokojnino v višini 70 ali denimo 60 % neto plače. V slednjem primeru bodo zadoščali prispevki v višini 600 evrov in skupni strošek dela bo 2.600 evrov. Ali da bomo delavcu vseeno namenjali 2.700 evrov, a raje nekaj več za tekoče delo (2.100 evrov) in manj za čas upokojitve (v tem primeru bo bodoča pokojnina 57 % neto plače).
Danes na žalost razmišljamo predvsem v smeri, da s pokojninskim prispevkom ne smemo dodatno obremeniti tekočih plač, ker to dviga stroške dela in povzroča nekonkurenčnost gospodarstva. Prispevek za ZPIZ je v bistvu plačilo zaposlenega za čas, ko ne bo več mogel delati in pritiski na znižanje prispevkov so v bistvu zahteva za znižanje tega dela prejemkov. Gledati moramo torej strošek dela skupaj s pokojnino (omenjenih 2.700 evrov), seveda pa se lahko odločamo, ali namenjamo večji del za tekoče plače in manj za čas pokoja ali obratno. A to je potrebno odkrito povedati in ta dogovorjen odstotek upoštevati kot cilj pokojninskih sprememb, ne pa da se skrivamo za raznimi floskulami o “primerni” pokojnini, nihče pa ne ve, kaj točno se s tem misli.
+++
Glede konkurenčnosti nedvomno drži, da so podjetja z nižjimi stroški dela na trgu lahko konkurenčnejša. Lahko znižajo cene, pa bodo še vedno izkazale dobiček. A konkurenčnost se dosega predvsem z inovativnimi rešitvami, vlaganji, racionalnim poslovanjem in posledično doseganjem višje dodane vrednosti na zaposlenega. V 2023 je avstrijsko gospodarstvo dosegalo v povprečju 81 % višjo dodano vrednost na zaposlenega kot slovensko in posledično lahko izplačevalo 74 % višje plače zaposlenim. Baltske države pa na primer 15 % nižjo dodano vrednost in za podoben odstotek tudi nižje skupne prejemke. Upajmo, da ni namen sprememb pokojninske reforme zniževanje tega dela prejemkov zaposlenih – zaenkrat objavljene rešitve namreč kažejo ravno v to smer, čeprav precej “potihem”.
Dosežena dodana vrednost v gospodarstvu Slovenije nam danes omogoča približno veljaven nivo plač ter tudi pokojnin. Da bi prejemke realno zmanjševali, vsekakor ni upravičeno, velja pa tudi obratno. S strani socialno bolj naravnanih ljudi namreč pogosto slišimo komentarje o ogromnih dobičkih, ki jih ustvarjajo podjetja in ki bi jih lahko usmerili v povečanje plač. Tu je seveda potrebno biti previden. Glede na doseženo produktivnost naše ekonomije je lanskih približno 3.260 evrov mesečnega stroška dela (od tega 580 evrov za ZPIZ) najbrž kar ustrezna, še sprejemljiva višina.
Pomenljiv je podatek, da bi samo 5 % višji stroški dela potisnili v izgubo kar 8.500 slovenskih podjetij s 100.000 zaposlenimi (od 550.000, ki so zaposleni v podjetjih), medtem ko 10 % porast pomeni že izgubo za podjetja s 150.000 zaposlenimi!
Kot rečeno, višino pokojnine v prvem koraku določamo z določitvijo pokojninske osnove in odmernim odstotkom. V izjavah predstavnikov vlade smo lahko slišali, da se bo odmerni odstotek povečal, kar bo nedvomno dvignilo višino izračunane pokojnine. Vzporedno pa se bo podaljšalo obdobje zajetih plač za izračun pokojnine iz dosedanjih najboljših 24 let na 35 let (točneje 40 let zmanjšano za 5 najslabših let). Ta usmeritev je vsekakor pravilna, saj upoštevanje daljšega obdobja bolj ustrezen odraz vplačanih prispevkov. Nikjer pa niste mogli prebrati, da pa to podaljševanje obdobja pomembno zniža do sedaj izračunano osnovo. Poskusni izračuni kažejo, da bo ta osnova lahko tudi 10 in več odstotkov nižja, kot je bila po današnjem načinu izračuna (24 najboljših let).
Konkretno, če bo pokojninska osnova zaradi uvedbe te spremembe npr. 10 % nižja, potem moramo odmerni odstotek povečati iz dosedanjih 63,5 % na 70,5 %, da bo upravičenec prejel enako visoko pokojnino kot po sedaj veljavni zakonodaji. Slišali boste veliko poudarkov, kako zakonodajalec z dvigom odmernega odstotka zagotavlja višje pokojnine, upajmo pa, da bodo snovalci sprememb vzporedno predstavili tudi točne izračune, kakšne učinke na višino pokojninske osnove bo imelo podaljšanje upoštevnega obdobja. ZPIZ ima na voljo popolnoma vse podatke, da lahko izračuna učinke tega podaljšanja.
Spremembe zakonodaje morajo nujno ustrezno prilagoditi (dvigniti) odmerni odstotek, da ohranimo vsaj isto pokojnino v povprečju.
Pri ljudeh z večjimi nihanji plač bo ta učinek po oceni celo večji od 10 % znižanja osnove in predlagatelji morajo ob tako pomembni spremembi zakonodaje nastopiti s točnimi izračuni in učinki. Pregledna tabela na le eni strani bi pokazala vse posledice – a po izkušnjah bomo verjetno dobili predloge na 100 straneh, ključnih podatkov pa ne bo ali pa bodo nekje izgubljeni.
Objektivno lahko pričakujemo, da bo podaljšanje upoštevnega obdobja na 35 najboljših let prineslo prej nižjo začetno pokojnino kljub višjemu odmernemu odstotku. Ta prva pokojnina pa se potem letno usklajuje glede na inflacijo ter rast plač. Osnovni predlog določa, da bi se dosedanje upoštevanje 60 % rasti plač v desetih letih prevesilo v sistem usklajevanja samo z inflacijo. Večini ljudi ta navedba seveda ne pove veliko in tudi tu bo zanimivo videti, če bomo prejeli kakšne konkretne izračune učinkov te spremembe glede na trenutno veljavno zakonodajo.
+++
Če pogledamo gibanja zadnjih 25 let, so nam plače v povprečju rasle okoli 1,5 odstotne točke hitreje kot inflacija. Realno so se torej plače povečevale za takšen odstotek in v dvajsetih letih to pomeni okoli 30 odstotkov višje plače brez upoštevanja inflacije. Seveda se lahko odločimo, da bomo pokojnine v bodoče usklajevali samo z inflacijo (gre sicer za postopno spremembo, v 10 letih). Da bo človek ob upokojitvi dobil na primer 700 evrov in ta znesek bo prejemal v stalnih cenah (korigiran za inflacijo) vseh, denimo, 20 let pokojninske dobe. Vzporedno pa bo povprečna plača zaposlenih v tem obdobju verjetno tudi v bodoče rasla po kak dober odstotek letno in če bo povprečna zaposlena oseba takrat začela s 1.000 evri neto plače, bo njegova realna plača čez 20 let okoli 1.300 evrov. In če je upokojenec ob upokojitvi prejemal še 70 % plače omenjenega zaposlenega, bo njegova pokojnina po 20 letih le še 53 % plače (!).
Po danes veljavni zakonodaji se upokojencu pri usklajevanju upošteva tudi 60 % rasti plač. Tudi ta rešitev pomeni, da se po 20 letih razmerje iz 70 zniža na 63 % plače, polna uveljavitev predlaganih sprememb pa pomeni le še 53 % plače. Že danes je torej pokojnina po 20 letih primerjalno s plačo okoli 10 % nižja kot začetna.
Celotna izključitev usklajevanja z rastjo plač pa bo to pokojnino na koncu znižala še za dodatnih 16 %. Zakonodajalec bo sicer razlagal postopno uvedbo te spremembe, vsaki 2 leti deset odstotnih točk manj upoštevanja rasti plač, kot da to ni tako boleče. A v stalnih cenah tak predlog pomeni porast pokojnine na kakih 750 evrov, po danes veljavni zakonodaji pa zadnje leto dobi 830 evrov.
Navedeni spremembi pokojninske zakonodaje pomenita izjemno velik poseg v višino pokojnine tako na začetku, dodatno pa še ob letnem usklajevanju. In to ob tem, da se navedene spremembe razglašajo celo kot nekakšno izboljšanje položaja upokojencev. Navedeni poenostavljeni, a vseeno dokaj točni izračuni ter nekatere ocene kažejo ravno obratna gibanja. Upajmo, da bomo z objavo predloga v javnosti dobili tudi podrobnejše izračune navedenih učinkov. Glede učinka usklajevanja oziroma izločitve rasti plač so izračuni zelo natančni, odprto je samo vprašanje, kakšne bodo realne rasti plač v Sloveniji v naslednjih desetletjih. Verjetno lahko realno pričakujemo najmanj kak odstotek letne rasti. Pri učinku vpliva novega izračuna pokojninske osnove pa kot zunanji opazovalci podatkov nimamo, delamo lahko samo simulacije. ZPIZ ima vse te podatke na voljo in pričakujemo, da bo ta pregled in učinki zelo pregledno predstavljen, da ne bomo ostali samo na posplošenih ocenah, usmeritvah in lepih željah.
+++
Opisane spremembe imajo ključen vpliv na bodoče višine pokojnin in razlike so lahko tudi v deset in več odstotkih, seveda v škodo upokojencev. A okoli teh parametrov kakih velikih razprav ni bilo, še manj pa predstavljanja kakih ključnih učinkov že v fazi (enoletnega!) usklajevanja. Istočasno pa smo velikokrat slišali obljube, kako pa nam tudi v bodoče ne bo delati več kot 40 let. In to ne glede na dvig pričakovane življenjske dobe za 8 let v zadnjih 30 letih. Spremljamo pa tudi, v kakšni kondiciji je danes velik del mlajših upokojencev. Mogoče bi lahko brez večjih omejitev delovno dobo povečali za 1 (eno) leto ob istočasnih možnostih predčasne upokojitve ob zdravstvenih omejitvah. Je na tej številki politika vztrajala res samo zato, ker se to najbolj vidi (v primerjavi z ostalimi učinki pokojninskih sprememb)?
Samo za primerjavo. Če bi delali 41 namesto 40 let (eno leto več kot sedaj), bi to pomenilo denimo tudi 20 let preživetih v pokoju namesto današnjih povprečnih 21 let. Zbrani pokojninski prispevki v času zaposlitve, razdeljeni med malenkost krajše obdobje upokojitve, bi ob tej minimalni spremembi omogočil kar 8 % višjo pokojnino.
Ali drugače, 20.000 več enoletne kvote zaposlenih in ustrezno manj upokojencev bi današnje razmerje zavarovanci : upokojenci dvignilo iz trenutnih 1,55 na 1,63. Nekih principov se oklepamo do konca, verjetno, ker so bolj všečni, pri omenjenih drugih parametrih pa hitreje odstopimo. Najbrž tudi zato, ker so manj razumljivi – kdo pa sploh preverja učinke podaljšanja delovne dobe na pokojninsko osnovo? Upamo, da bo čas javne razprave omogočil soočenje teh argumentov in izračunov. Vsekakor ni razloga, da se položaj upokojencev relativno dodatno poslabšuje.
Pri razmišljanju o višini izdatkov za pokojnine namreč ne smemo zanemariti še enega vidika, ko razmišljamo ali imamo javno-finančni prostor vsaj za ohranjanje obstoječega nivoja pokojnin. Pretežni del teh izdatkov se pokaže v dodatni rasti BDP, prav tako pa se velik del izplačila pokojnin vrne nazaj v proračun preko plačevanja davščin v celotni verigi porabe pokojnin. Multiplikativni učinek izdatkov za pokojnine je torej izjemno visok – popolnoma drugačen kot npr. izdatki za orožje.
Pa še to: debata o pokojninah se pogosto razume kot področje, ki ga morajo spremljati in zagovarjati upokojenske organizacije. Tu pozabljamo, da se predlagane spremembe v večji meri nanašajo bodoči dohodkovni položaj zaposlenih, ki bodo čez deset, dvajset let prešli v upokojenski status. Delodajalci kot da s svojimi pritiski na manjše obremenitve zaposlenih rešujejo njihov današnji dohodkovni položaj, a mogoče v večji meri poslabšujejo njihov bodoči položaj.
***
Članek je bil pred dnevi objavljen v časniku Delo, ampak smo ga z določenimi popravki zaradi aktualnosti poobjavili na našem portalu
Gospod Bine. Sem z zanimanjem prebral in naredil primerjalne izračune.
Če imate danes 2000€ neto plače – to znese 3200€ bruto 1!
Od tega delodajalec in delavec vplačata v Pokojninsko blagajno skupno 780€
Torej, če ste delali 40 let, ste imeli v pokojninski blagajni za dobrih 22 let sredstev za pokojnino 1400€ (70%)
Kot zanimivost – če bi imeli 1000€ neto plače – bi se v blagajno nabralo za slabih 21 let – ob 700€ pokojnine. Torej razlika ni bistvena!
Torej v praksi predlog znižanja odmerne osnove – ob predpostavljenih letih preživetja – pomeni plus za pokojninsko blagajno! Ostale primerjave si delajte sami…
Kaj pa z usklajevanjem. Vi ste dali primer inflacije in rasti plač za 1.5% nad inflacijo. Danes torej 60% povečanja plač pomeni povečanje pokojnine. Torej pri 1% inflaciji – povečanje pokojnine 1.5%)60% od 1+1.5) ali pri 2% inflacije, povečanje pokojnine za 2.1% (60% od 2+1.5).
Torej bi v primeru, da se spremeni odločitev, da se pokojnina povečuje za % inflacije – v primeru nizke inflacije in ocenjeni rasti plač +1.5% upokojenci izgubljali, pri inflaciji 2% ali več, pa pridobivali.
Kje torej PIZ pridobi – le pri daljši dobi upokojevanja in pri nižjem povprečju – ocenjujete, da bi bilo povprečje najboljših 35 let nižje od sedanjega stanja 24 let v zaporedju…
Ocenjujem, da nobena od korekcij bistveno ne bo vplivala na višino pokojnine. Bo pa vplivala sprememba kompleta 67+40 (prej 65+40) in 35 let (prej 24)!
Povprečna dosežena starost naprimer moških v Sloveniji je nekje okoli 76 let, torej tovariš Kordež, kako bo potem povprečno koriščenje pokojnine 20 let, če bo upokojitvena starost nekje med 62 in 67 let, recimo, da bo zaradi kasnejšega vstopa na trg dela tistih, ki študirajo nekje pri 65 ali 66 letih, torej bodo prejemali pokojnino le kakih dobrih 10 let. Nihče, ampak prav nihče od tovarišev pa nikoli ne omeni, da so komunisti v času, ko je bilo 10 delavcevna enega upokojenca in tudi, ko so bili 3 delavci na enega upokojenca redno in brezobzirno vsako leto izpraznili presežek vplačil nad izplačili v pokojninski blagajni za razvoj, oziroma bolje rečeno za obstoj komunistične družbene ureditve, ki je redno več trošila, kakor pa ustverila in je tudi izdatno zaradi strahu “hrabrih” kolovodij komunistične diktature enormno vlagala v oborožitev in kopanje novih in novih podzemnih bunkerjev, ki bi ob morebitnem vojnem napadu, komunajzarski vrhuški preko sistema bunkerjev in nazadnje otokov Vis, Dugi otok in podobno, omogočila hitri pobeg v kapitalistično, a demokratično Italijo.
Ferfila o demografiji v Novicah:
Predstavnikov bele rase je od 600 do 700 milijonov. To je 10 % svetovnega prebivalstva.
Naša stopnja reprodukcije je okoli 60 %. Čez 50 let bo to padlo na 5 % svetovnega prebivalstva, v sto letih bo bela rasa lahko izumrla.
Glede na to, da je cilj EU vojna, se bo to zgorilo precej hitreje.
Belci bomo čez 100 let eksponati v muzejih.
Demografija EU: na TVju reklama za Volkswagen. Par in trije psi v avtu.
Danes sem prebral dva odlična članka na drugo temo zato bom njun kratek del objavil kdaj drugič. Tokrat samo kratka pripomba na komentatorja dexpex.
Statistiko sem študiral tudi sam in moja teza/hipoteza je, da statistika ni kriva, če si jo posameznik prireja tako, da vhodni podatki izražajo tisti kar bi rad imel prikazano na koncu. S prav vsako znanostjo/vedo se da manipulirati in zavajati, prirejati podatke in informacije itn. Problem vidim drugje.
Lep dokaz je kar g. Kordež. Danes se izobražuje inteligenca – ne zato, da pomaga državi in ljudstvu, ampak v prvi vrsti sebi in svojim prijateljem na oblasti. Tudi zato t. i. IQ izgublja na vrednosti. Povedano drugače. Tisti z višjimi IQ-ji niso nujno tudi najboljši voditelji. Primer. Naša država Slovenija počasi propada predvsem zato, ker se vodilni kader išče pretežno iz javnega sektorja/uprave. Tudi zato tisti iz privatnega sektorja iščejo svoje koristi in prednosti pred nelojalno konkurenco javnega sektorja, raznih FDV-jev itn. Lep dan.
– kako nameravajo pobrati denar, sem že napisal (glede na napovedi sprememb uskl. pokojnin od 60/40 na 20/80 = -10% letno)
– reforme se delajo predvsem zaradi EU oz. blokiranih EU sredstev, reforme so blef, da EU sprosti sredstva, nepremišljena so dejali gospodarstveniki in vse pojasnili v nekaj točkah
– vladajoči ob tem razglašajo oz Golob laže, spet, kako pa drugače, da sprememb ne bo, ker so spremembe zamaknili na 2028 oz 2035
– vladajočim se tudi mudi, njihovi botri tranzicijske levice čakajo, da spet planejo na milijarde v zdravstvu in drugih »vrtičkih«
– vladajoči so obljubljali 13.pokojnino, sedaj so na zimskem dodatku, ki jim ga praktično v celoti poberejo (glej na začetku)
– sicer se je v 102 letih merjenja št.rojstev, prvič rodilo manj kot 17.000 otrok (2023, najbolj sveži podatki), generacije danes stare 40-50 let so štele 30.0000 otrok/letno, danes približno polovica, milijardo vsako leto zmanjka iz prispevkov, moramo doplačevati pok.zavodu
– prejšnja vlada je uvedla urad za demografijo, aktualna vlada ga je ukinila, takoj, prvi teden, uvedla pa ministrstva »Luka Mesec«, nevidno delo od doma, nagrade za povečan obseg dela v času dopusta in podobno, če bi mu plačali Fotopub letno karto in pripadajoči beli prah, bi bilo manj škode
– to in še nekaj drugih »reform« bodo imeli vladajoči v predvolilnem programu kot prikaz dela, edina reforma so bile woknjene ideje, v nasprotju z glasom ljudstva na treh referendumih,
– pošteno bi bilo, če bi woknjenci od svojih woknjenih idej oz. woknjenih reform vladajočih, (umetna oploditev za samske ženske, gej poroke, posvojitve za homos.pare, tiste, ki nasilno protestirajo proti pohodu za življenje ..), prispeval k rodnosti, če ne gre drugače, bi jim dali otroke iz epruvete, pa tiste, ki jih je Golob vrgel čez rame, glede na plačo, bi lahko vsaka enih 10 otrok brez težav vzgojile, vsaj finančno, varuške bomo že našli, pa kakšen šnel kurs kako se previja in vse ostalo
– na treh referendumih smo odločili, da se z družino ne eksperimentira, da si želimo, da država ščiti družino, sedaj so woknjenci dobili pravice, tudi ob pomoči ustavnih sodnikov (ki so jih preprosto zamenjali, da so prišli do želenega rezultata – Jasna Murgelj, ko ji ni bila všeč odločba u.sodišča), pa naj jih uresničujejo, dokažejo, da so njihove ideje proti zdravemu razumu učinkovite
– demografija je največji problem “reforme”, vladajoči pa kontra, woknjene ideje, zraven pa korupcija, ki si preko reforme obeta pobrati upokojencem že tako sramotne penzije, ob vseh milijardah, ki letno izginejo na račune izbrancev tranzicijske levice
Bine, saj boš imel penzijo do konca tvojih dni. Samo tvoji zanamci jo ne bodo imeli. Tvoje tabele govorijo le v prid ene opcije – tvoje osebne potrebe.
Statistika je kurba. izbereš časovni termin, ki ti ustreza in ga vlečeš do konca teme.
Brez negativnivnega trenda – ja zdravstveni sistem podpira hitrejšo umrljivost upokojencev (naši izdatki vsaj 2 odstotni točki nižji kot znaša povprečje razvitih državah EU).
Izločiš ‘parazite’ in dobiš ‘Ne samo to – celo izboljšujejo se.’
Obstaja metoda 40+ let imenovana Decision tree (glej tudi šah), kjer racionalno (finančno) pogledaš opcije in izbraš najboljšo opcijo (finančno).
Ni čudno, da je apatični Merkur propadlo podjetje.
Zanimivo je, da se ob vseh pokojninskih reformah razmišlja samo o manjših spremembah oziroma dopolnitvah obstoječega pokojninskega sistema. Mi imamo t.i. pretočni pokojninski sistem, ko otroci plačujejo pokojnine svojim staršem in se vplačani denar nikjer ne nalaga. Kaj pa če teh otrok enkrat ne bo več dovolj? Bodo starci ostali brez vsega?
Dobro bi bilo razmisliti o t.i. naložbenem pokojninskem sistemu, lahko gre le za dodatni pokojninski steber. Neki poskusi so sicer v tej smeri že bili narejeni, ker imamo razne privatne pokojninske družbe in Modro zavarovalnico, namenjeno največ uslužbencem javnega sektorja. Vendar česa večjega ni. Obvezni prispevki za ZPIZ so namreč tolikšni, da večina ljudi le težko kaj bistvenega varčuje še za dodatno pokojnino. Pa še zelo nezanesljive so vse dodatne možnosti, da bo človek od njih res kaj dobil.
Mene pa ne moti, kje so objavljeni članki, Pri člankih g. Kordeža praviloma ne gre ” za prazno mlatenje slame”, ampak operira s konkretnimi podatki, ki jih , kot dober analitik, zna poiskati in analizirati.Njegovim ugotovitvam v tem članku verjamem, še posebej v delu , kjer analizira, kako bo podaljšanje zajetih plač ( 35 let) vplivalo na višino pokojnine.
Zakaj bi pa koga motilo?!
Ko se v Butaliji začnejo šopanja z grafi,se primi za denarnico.
Če je soglasje 103%, jo drži z onbema rokama👍
Škoda, da g. Kordež ni bil toliko “pameten” takrat, ko je bil še direktor Merkurja, ki je zaradi njega skoraj propadel. Ali pa je bil tedaj morebiti celo “preveč” pameten?
Načeloma se z večino njegovih izvajanj sicer strinjam.
KDO SI TI, DA SODIŠ ?
Korak daljši od noge se zmeraj konča z razbito p…o 🤪
Gospod Muren, z vašim komentarjem se ne strinjam. Malo razmisleka nikomur ne škodi.
Jess pa neham brat,ko pridem do prvega grafikona.Te stvari niso za take prismode,kot sem jaz..Usklajevanje penzij je narejeno zelo profesionalno,nekim pripada sedem jurjev ali pa se vec,drugim pa dva ali tri cikurjevca (verjetno ni veliko Butalcev,ki se vedo,kaj je cikurjevc),jest vam ne nameravam solit pameti,ker je itak ze veliko preslana.Tle v Ameriki,je moj penzijon krasno usklajen,zivim kot mali Bog.Tale vas zet6 mi pa dol visi,ker je ena navadna budala in ne ve kaj cveka!
Ta vlada NE SME izvesti pokojninske reforme, ker je prevč nesposobna. Posebno je tak golob. Te reforme se mora lotiti kompetentna vlada, ne pa taki amaterji.
@ren
Bog ne dej, da bi to delala, kakšna od vaših, ki jih imate v mislih.
Komplet pristanemo na beraški palci.
😰
Samo v vednost – članke običajno objavljam v Delu, pa tudi na Portalu in na blogu JP Damijana (če so jim zanimivi). Gre praviloma za precej različne publike, tako da to ni obremenjujoče. Dodam tudi še enkrat, da so vse objave nehonorirane, da ne bo kakih skrbi o zaslužkarstvo.
Zaslužkarstvo je, če kdo dela več zaradi zaslužka. Če kdo isti špeh objavi večkrat, pa ne vem, kaj je, morda nateg.
Zaslužkarstvo je, če kdo dela več zaradi zaslužka? Ljubi bog! Več od 1 minute ali več od minimalne plače? Slovenijo mora vzeti hudič ob taki pameti…
Točno to: zaradi zaslužka!! Kaj pa je po tvojem zaslužkarstvo, pametnjakovič? Točno se ve, kaj pomeni “več”. V resnici ni problem, če kdo dela več, ampak če drugi ljudje to vidijo kot zaslužkarstvo. In potem zmerjajo zdravnike z dvoživkami in paraziti. Razen v ekstremnih primerih je dodatno delo v splošno korist. Sploh pa nisem jaz prvi uporabil tega izraza.
No, kaj je “več” (kar se domnevno točno ve)?
Se tudi točno ve, kaj je “nateg”, če urednik korektno obrazloži razlog dodatne objave? Stari Grki so imeli prav, demokracija res ni za krave…
No, kaj je po tvojem zaslužkarstvo?
Umsko zdrav človek dobro razume pojem natega. Če bi bil jaz urednik (Dela, se razume), pri meni ne bi več objavljal avtor, ki svoja čreva pošilja v objavo še drugam.
@tohumahabohu
Vaše nebuloze trosite v nešteto izvodih, kakšen nateg je šele tole.
😱
Bravo !
Eden redkih strokovnojakov, ki ve kaj mora povedati in to naredi strokovno podkrepljeno.
Če ga ne bi imeli, si bi ga morali izmisliti.
Gospod Kordež bi moral dobiti doživljensko mesto v strateškem svetu razvoja Slovenije.
On predvsem pa njeghovi izsledki odpihnjejo razne puhoglavce in bleferje.
Vesel sem, da ga imamo.
Temu forumu pa se zahvaljujem, da mu omogoča objavljati.
Kapo dol obema.
👍👍
Malo pretiravaš s tem silnim navdušenjem. Tale članek je bil objavljen že v Delu dne 29.3.2025.
No, kaj je “več” (kar se domnevno točno ve)?
Se tudi točno ve, kaj je “nateg”, če urednik korektno obrazloži razlog dodatne objave? Stari Grki so imeli prav, demokracija res ni za krave…
A si ti malo neroden?
Btw, stari Grki so demokracijo razumeli malo drugače kot mi.
👍👍👍👍