Moja prva izkušnja z električnim avtom je takorekoč antična: mali mitsubishi s čudnim imenom i-MiEV. Kaj natanko naj bi to pomenilo, leta 2009 nismo dobro vedeli. Spomnim pa se, da je baterija z močjo 14,5 kWh v mrzlem vremenu zadostovala za vožnjo iz Ljubljane na Rakitno in nazaj. Tisto so bili seveda prazgodovinski časi za električne avtomobile, toda občutek, ki sem ga dobil z žepnim mitsubishijem metalic modre barve, me je spremljal še dolga leta. O električnih avtomobilih nisem hotel niti slišati. Mislim, da se v vsem tem času nisem enkrat samkrat usedel v električni avto. O tem, da bi ga kdaj kupil, seveda nisem razmišljal niti stotinko sekunde. Lepo vas prosim, električni avto?! Še Tesla se mi je dolgo časa zdel modna muha in predvsem izdelek, ki sodi edinole v Kalifornijo, medtem ko je v Evropi že tako ali tako napravil preveč škode. V avtomobilski industriji in nemški politiki namreč.
Ampak danes naj ne bi o politiki … tole, kar berete, je naša nova rubrika Weekend s podnaslovom Pravica do odklopa. Po zaslugi ministra za delo, družino in ostale zadeve. Hvala, tovariš Luka. Končno izgovor, da se v soboto ali nedeljo, odvisno od vremena, odklopimo. Gremo na izlet, sprehod ali pa zgolj nakosilo nekam, kamor se moramo v vsakem primeru pripeljati z avtomobilom. Zaradi mene tudi električnim. No, saj prvi testni avto za našo novo rubriko je bil, kako ironično, res električen.
+++
Če se vrnem na začetek: še je živ spomin na električni avto, ki je na moj obraz vsakič znova narisal prezirljiv nasmešek. Toda po petnajstih letih je menda res že nastopil čas za revizijo, za samokritiko. Tokrat je bil na testu električni SUV z imenom Torres. Saj bi dodal še SsangYong, pa bo ta korejski proizvajalec zaradi lastniških sprememb od 1. januarja 2025 samo še KGM. Vas ta kratica na kaj spomni? Morda na tisto legendarno celovško trgovino ob glavni cesti na jug proti Ljubelju z imenom KGM (kasnejši Konsum), kamor so Jugoslovani v drugi polovici osemdesetih romali po vse tisto, česar se v socializmu ni dobilo. Seznam je bil seveda zajeten, zato so bili tudi prtljažniki polni in tovor je bilo potem treba nekako spraviti v SFRJ. “Imate šta za prijavit?” Srbski cariniki na meji so bili jezikovni simbol bratstva in enotnosti, na srečo pa običajno niso preveč temeljito pregledovali občanov, ki so na gnilem Zahodu kupovali osnovne življenjske potrebščine, katerih doma običajni ljudje niso mogli dobiti.
TEST: KGM Torres EVK EXPLORE (zastopnik KMAG, d.o.o., Leskovškova 2, 1000 Ljubljana)
- mere (v mm) 4715 x 1890 x 1725
- moč 152 kW (204 KM)
- navor 339 Nm
- pogon na sprednji kolesi
- baterija 73,4 kWh
- največji doseg na testu 370 km
- cena 29.999 EUR (z vključeno eko subvencijo)
VIKEND ODKLOP
- obmorski sprehod od Barkovelj do Miramara (približno ura hoje v eno smer)
HRANA & PIJAČA
- Il Pane Quotidiano (vir): rogljiček s kapučinom in sveže stisnjenim pomarančnim sokom
V časih, ko je bil avstrijski KGM svetilnik dobrega kapitalizma, je socializem že izgubil obraz. Še dobro, da ni bilo električnih avtomobilov, saj bi ob redukcijah, ki jih v osemdesetih – podobno kot omejevanje prodaje naftnih derivatov, sistem bonov za gorivo itd. – pri nas ni manjkalo, večinoma stali v garažah. Električni avtomobili so v vseh pogledih tudi rezultat politične in ekonomske evolucije, zato je Južna Koreja odličen dokaz, zakaj je kapitalizem bolj human in ekološko sprejemljiv kot komunizem, ki ga prakticirajo v Severni Koreji, kjer se navadni ljudje še danes soočajo z redukcijami elektrike.
V petnajstih letih, odkar sem prvič in Tudi zadnjič sedel v električnem avtu, se ni zgolj veliko spremnilo, ampak se je vse spremenilo. Moj šok je bil celo takšen, da se je po dveh dneh spremenil v navdušenje, ki ga je dodatno motivirala ugodna cena testnega modela. Kaj če bi se znebil nemškega tanka na dizel, ki je dolgočasen za umret, saj se nikoli nič ne pokvari, in presedlal na elektriko? Kaj če bi stopil v korak s časom, šel v zeleni prehod, nasproti brezogljični družbi z ničelnim ogljičnim odtisom? Vse to me je strašno intrigiralo, dokler nisem z električnim testnim Torresom prevozil dovolj kilometrov, da sem lahko prišel do določenih spoznanj in zaključkov. Tu pa se ideologija zelenega prehoda konča in nastopi razum. Realpolitik torej.
Do česa sem se dokopal?
+++
Prvo spoznanje je bilo, da so električni avtomobili neločljivo povezani z okoljem, infrastrukturo. Slovenija je morda še relativno razvita, ko gre za sistem polnilnic, vendar se v naši družini še zdaleč ne vozimo samo po Sloveniji. Ker imamo radi Zahodni Balkan vse do grških otokov, verjetno hitro ugotovite, v katerem grmu tiči zajec.
Naslednja misel je bila ta, da za mestno in primestno vožnjo ni boljšega od električnega avtomobila. Poraba energije (baterije) v tem okolju je namreč optimalna, neprimerno nižja kot na hitrejših cestah. Če se vozite v glavnem po ravnem, še toliko bolje. Klanec je zaradi fizikalnih zakonitosti neprijazen do porabe baterije. Podobno kot malce višja hitrost. Ste se kdaj vprašali, zakaj kamioni na avtocestah besno trobijo in “blendajo” teslam in drugim električnim avtomobilom, ki ovirajo promet s prepočasno vožnjo?
Dokler nisem zapeljal na avtocesto, me je ideologija zelenega prehoda in ničelnega ogljičnega odtisa kar pošteno držala. Potem pa sem le prišel do ugotovitve, da je pri električnih avtomobilih velja stara latinska modrost “festina lente” ali “hiti počasi” po slovensko. Do konca napolnjeno baterijo, ki naj bi zagotavljala dobrih 400 kilometrov dosega, sem skoraj spraznil na avtocesti do Devina in nazaj, temu lahko dodam še 3o ali 40 kilometrov umirjene vožnje po Sončni cesti (Strada del Sole) med Devinom in Trstom v obe strani. Iz 400 dosega sem hitro padel na 270. Kar sicer ni nič šokantnega, kajti testi, ki so jih izvajale različne organizacije za varstvo potrošnikov, so pokazali, da se podatki proizvajalcev pošteno razlikujejo od dejanskega dosega. Odstopanja niso zgolj 10 ali 20, ampak sežejo celo do 40 odstotkov. No, pa saj tudi glede motorjih z notranjem izgorevanjem proizvajalci že ves čas zavajajo kupce, vendar so odstopanja vseeno manjša.
Glede voznih lastnosti pa se nimam kaj pritoževati. Električni Torres z 204 konjskimi močmi pomeni, da imate vso moč na razpolago – takoj. Pri sunkovitem speljevanju to lahko pomeni, da se kolesa kar pošteno zavrtijo v prazno. Predstavljam si, da bi bil za občutek suverenega nadzora nad vozilom štirikolesen pogon idealen. Tudi glede prostornosti in občutka med vožnjo lahko rečem samo to, da je Torres EVX s sprednjim pogonom zelo soliden urbani terenec, ki ga odlikujeta preglednost in velika zračnost. Seznam opreme modela Explore je zajeten: za 29.999 evrov, kolikor stane z upoštevano eko subvencijo (6500 evrov) imate na voljo vse tisto, kar evropski proizvajalci ponujajo za kakšnih deset tisoč evrov več. Med asistenčnimi sistemi pa mi je šlo na živce edinole to, da opozorila pri prekoračitvi hitrosti, ki se v povezavi s sistemom za prepoznavanje prometnih znakov vklopi že pri minimalni prekoračitvi, ne morete izklopiti za vedno. Lahko ga, vendar se z vsakim zagonom avta ponovno samodejno vklopi. Piskanje pri prekoračitvi hitrosti za 1 kilometer na uro res ni najbolj prijetno.
Pomemben argument za nakup bo pri marsikom, ki je glede zelenega prehoda bolj ozaveščen od mene, zagotovo cena. Za slabih 30.000 evrov dobite dovolj velik, prostoren, predvsem pa zmogljiv in zelo bogato opremljen SUV za štiričlansko družino, za katerega vam proizvajalec po lastnih trditvah zagotavlja časovno neomejeno garancijo na baterijo oziroma jamstvo za kar milijon kilometrov. Za boljšo predstavo – to je 25-kratni obseg našega planeta.
Za konec še na kratko o kraju tokratnega weekend odklopa. Sprehod ob morju lahko začnete v parku, kjer se končuje nekdanja ribiška vasica Barkovlje, ki je danes predmestje Trsta. Prav po tem kraju se imenuje tista svetovno znana jadralska regata, ki jo samovšečni ljubljanski ignoranti ponosno kličejo Barcolana, čeprav zanjo obstaja tudi staro slovensko ime Barkovljanka. Lungomare, sprehajalna pot ob morju do gradu Miramar, vam bo vzela približno eno uro, vmes je nekaj kioskov s pijačo in prigrizki. Na žalost sta obe tradicionalni restvraciji na tem delu tržaške riviere propadli, nazadnje pred leti znamenita California. Ostane pa vam prijetno presenečenje, lokal Il Pane Quotidiano (v prevodu Vsakdanji kruh), ki ga odlikuje topel leseni ambient in izjemen razgled na ves Tržaški zaliv. Zgodba o njegovem ustanovitelju Paolu Fontanotu, enemu najboljših in zdaj tudi najslavnejših italijansih pekov in slaščičarjev, ki je odprl lokal tudi v Miamiju, sicer ni tako romantično dramatična kot tista o Maksimilijanu in njegovi ženi Šarloti Belgijski iz gradu Miramar, je pa vseeno zanimiva.
Če bo Miramar končni cilj sprehoda, potem boste imeli dovolj časa, da se nagledate morja. Miramar v španščini namreč pomeni ravno to – pogled na morje. Nadvojvoda Maksimilijan, mlajši brat našega bivšega presvitlega cesarja Franca Jožefa, se je špansko naučil, ker so ga sredi 19. stoletja poslali za cesarja v Mehiko, kjer pa so se domačini uprli in ga nekaj let kasneje strmoglavili, ujeli in obsodili na smrt. Slovence na njegovo mehiško pustolovščino spominja ljubljanski Meksiko zraven Kliničnega centra. Ime je stavba dobila po t.i. meksikajnerjih, slovenskih vojakih, ki so jih Habsburžani poslali z Maksimiljanom v Mehiko.
Čisto za konec pa še nekaj, kar bo verjetno šokiralo nacionaliste z obeh strani šengenske meje: obala med Barkovljami in Devinom, kjer je nekoč živelo večinoma slovensko prebivalstvo, je v bistvu edina avtohtona slovenska obala Jadranskega morja. Pozabite Koper, Izolo in Piran. Če Trst nikoli ni bil samo slovenski, potem lahko za vsaj ta najlepši del tržaške riviere rečemo, da je vsaj v zgodovinskem smislu to zagotovo slovenska obala.
(Prihodnji Weekend odklop: Skok na Nanos)
To je pa tako dobro, da
citiram:
Švejk on 1. decembra, 2024 at 10:32
Električni avti, zelena agenda, boj proti podnebnim spremembam, LGTB ideologija, vojna Zahoda proti Rusiji, vojne in sesuvanje Bližnjega v zhoda po nareku izraela na plečih ZDA, stopnjevanje napetosti s Kitajsko… so vse dokazi o neverjetni sugestibilnosti ljudi, ki se pustijo nategovati z medijskimi lažmi, ki jih konstruirajo propagandni štabi v Ciji, Pentagonu, ameriškem zunanjem ministrstvu in seveda v podružnicah v Bruslju, Londonu, Parizu, Ljubljani …
Vse navedeno vodi Zahod v kaos, idejni, politični, materialni, varnostni. Noben zunanji sovražnik ni Zahodu tako nevaren, kot je nevaren Zahod sam sebi oziroma kot mu je nevarna korumpirana elita, ki ga vodi. Ta je izgubila stik z realnostjo. Motivira jo samo še neskončen pohlep, ki jo žene siromašenje ljudi navznoter in v militarizem in vojne navzven.
Rimski imperij ni propadel zaradi kakega mogočnega sovražnika, temveč se je notranje razkrojil in postal lahek plen barbarov, ki so z vseh strani vdrli v imperij. To se zdaj dogaja Zahodu. Vanj vdirajo migranti z vseh vetrov, tako v EU kot ZDA, rezultat bo enak kot poraz v vojni: popolna demografska in civilizacijska preobrazba.
Kako močne so sile notranjega razkroja, je pokazal brexit. Cilj brexitarjev je bil ustaviti notranji civilizacijski razkoj Velike Britanije, a se britanski vlak smrti tudi po odcepitvi od EU ni ustavil. Z nezmanjšano hitrostjo pelje Veliko Britanijo naprej v notranji civilizacijski kolaps. Nihče tega ne more ustaviti.
Kitajcem ni treba drugega, kot da se držijo njihovega pregovora, ki pravi, da če imaš sovražnika, počakaj ob bregu reke (življenja), prej ali slej bo njegovo truplo priplavalo mimo. Zahod izvaja evtanazijo nad samim sabo in bo kmalu truplo, ki ga bo globalno dogajanje odplaknilo na smetišče zgodovine.
Saj ni res pa je!
Danes sem prebral o Kavaškem in Škaljarskem klanu – tukaj pa imate zgodbo, ki me je pošteno nasmejala. Ugotovil sem, da se ljudje resnično razlikujemo na sto in en način.
Na avtobusni postaji blizu bolnice stoji moški, pravi, da je iz Makedonije, ki je dvema priletnima gospema razlagal kaj se mu je zgodilo v bolnici. Ker ni imel zdravstvenega zavarovanja, čakalnica pa je bila polna – mu je medicinska sestra dejala, da ga žal ne more sprejeti. On ji je zatrdil, da bo za 10/15 minut sprejet.
Odšel je ven iz bolnice, se usedel na svoje kolo in se odpeljal na stari most. Tam se je s kolesa vrgel na tla in za 10 minut je bil pri njem rešilec. Odpeljali so ga v bolnico, mu tam slikali glavo in ostalo. Kaj je pripovedoval dalje ne vem, ker sem vstopil na avtobus in se odpeljal domov.
Ne vem kako naj tega gospoda imenujem? Je pokvarjen, je zvit ali kaj tretjega. Meni zagotovo niti pod razno ne bi padlo kaj takega v glavo. Sto ljudi – sto čudes. lep dan.
Citiram… – siol
(Je ruski predsednik Vladimir Putin napadel Ukrajino, ker želi obnoviti ruski imperij? Ga mikajo dragocena naravna bogastva in žitorodna polja, ki jih ima Ukrajina? Bolgarski politični analitik Ivan Krastev je prepričan, da je pravi razlog za ruski napad demografija in upadanje ruskega prebivalstva.)
To ves čas trdim sam. Ozemlje, tuje seveda, je zgolj posredni vzrok! Neposredni vzrok pa so katerikoli resursi, ki jih bo v bližnji prihodnosti pričelo primanjkovati. Primer.
Premoč Kitajske v/pri izdelavi baterij za avtomobile je prav to, da ima pomembno surovino doma – zato so njeni električni avtomobili cenejši. Drugi razlog je še vedno nizka cena dela delavcev na Kitajskem.
Do novih surovin pa lahko prideš na dva način. Prvega je izbral diktator Putin. Preprosto zasedeš tuje ozemlje, ki te surovine/resurse ima. Drugi je ta, da v drugi državi postaviš svoje tovarne in izkoriščaš njihove surovine/resurse – in zopet imaš prednost pred ostalimi državami. To danes počne Kitajska in še kdo. Lep dan.
Večjo bedarijo od te, da si Rusija želi podrediti Ukrajino zaradi kmetijskih zemljišč in demografije, si je težko zamisliti. Zemljišč ima Rusija več kot dovolj, saj celo vabi tujce, da se preselijo v Rusijo in jim da na voljo zemlje, kolikor so je sposobni obdelati. Ukrajina ima ravno tako nizko rodnost kot Rusija…
Rusija je napadla Ukrajino zato, ker ta od ameriškega državnega udara leta 2014 naprej izvaja genocid nad ruskim življem v Ukrajini in zaradi obljub Zahoda o vključitvi v Nato.
Na gornjo bedarijo je moč odgovirit z drugo: Zelenski, Jud, je dejal, da se bo Ukrajina borila do zadnjega Ukrajinca. Izjavil je tudi, da je Ukrajina Veliki Izrael. Mogoče je to treba razumeti dobesedno. Morda Zelenski pripravlja v Ukrajini depopulacijo, da se bodo Izraelci, ki jim v Izraelu vse bolj gori pod petami, lahko preselili v Ukrajino in bodo tu na ruševinah Ukrajine osnovali Novi izrael …
Rasputin/švejk – zopet zavajaš. Jaz sem eksplicitno zapisal, da ni problem tuje ozemlje, ampak resursi/surovine, ki se tam nahajajo!
Kako pomembne so surovine/resursi so najlepši primer baterije za električna vozila. Znanstveniki-raziskovalci so že našli zamenjavo za te materiale, ki jih danes uporabljajo v teh baterijah. Pravijo, da bodo v 5 letih zamenjali te za takšne, ki so enkrat lažje in se z njimi prevozi enkrat daljša razdalja.
P. S. Sprijazni se že enkrat, da ne ugovarjam tvoji teoriji – v zameno pa imam verjetno pravico postaviti svojo teorijo, mar ne? Ne polemiziram s ‘tvojo teorijo’, ker je ne mislim ne popravljati, ne korigirati itn. Lahko pa po mili volji ugovarjaš moji teoriji – to je tvoja pravica. Lahko mi zagotavljaš. da se povsem motim, tudi to je tvoja pravica, mar ne?
Tudi to ni res, da je vojna v Ukrajini vojna za resurse. Potem praviš, da jaz zavajam. Malce se pouči, kaj se kje dogaja, preden pišeš svoje proste spise prosto po Prešernu.
P. S. Kaj je zame največja žalost, ki ga je povzročil ruski imperij? Tole.
V Ukrajini in recimo Gruziji se ljudstvo deli na tri dele: Eni bi živeli na zahodu oziroma kapitalizmu, drugi na vzhodu oziroma komunizmu, tretji pa so nevtralni. Rusija je načrtno mešala narode, nekatere povsem preselila – tega vsaj v Sloveniji nismo imeli. Jugoslavija je le delno premešala narode. Najhuje je prav v Bosni in Hercegovini, kjer se bodo vojne rane celile zelo počasi.
Podobni scenarij imamo v Sloveniji. Tukaj živijo tudi Hrvatje in Srbi. Za vse tri narodnosti velja ista/enaka zakonitost. En del Slovencev/Srbov/Hrvatov bi živeli v komunizmu, drugi del v kapitalizmu, tretji del pa je nevtralen.
Selitev narodov je lahko naključen, lahko pa tudi ne-naključen!
Sploh veš, kaj je to kapitalizem? Če bi vedel, bi vedel, da je tudi Rusija kapitalistična, pa Kitajska, Gruzija itd.
Sicer pa, vsak ima pravico biti nevednež in se kot tak smešiti.
Električni avti, zelena agenda, boj proti podnebnim spremembam, LGTB ideologija, vojna Zahoda proti Rusiji, vojne in sesuvanje Bližnjega v zhoda po nareku izraela na plečih ZDA, stopnjevanje napetosti s Kitajsko… so vse dokazi o neverjetni sugestibilnosti ljudi, ki se pustijo nategovati z medijskimi lažmi, ki jih konstruirajo propagandni štabi v Ciji, Pentagonu, ameriškem zunanjem ministrstvu in seveda v podružnicah v Bruslju, Londonu, Parizu, Ljubljani …
Vse navedeno vodi Zahod v kaos, idejni, politični, materialni, varnostni. Noben zunanji sovražnik ni Zahodu tako nevaren, kot je nevaren Zahod sam sebi oziroma kot mu je nevarna korumpirana elita, ki ga vodi. Ta je izgubila stik z realnostjo. Motivira jo samo še neskončen pohlep, ki jo žene siromašenje ljudi navznoter in v militarizem in vojne navzven.
Rimski imperij ni propadel zaradi kakega mogočnega sovražnika, temveč se je notranje razkrojil in postal lahek plen barbarov, ki so z vseh strani vdrli v imperij. To se zdaj dogaja Zahodu. Vanj vdirajo migranti z vseh vetrov, tako v EU kot ZDA, rezultat bo enak kot poraz v vojni: popolna demografska in civilizacijska preobrazba.
Kako močne so sile notranjega razkroja, je pokazal brexit. Cilj brexitarjev je bil ustaviti notranji civilizacijski razkoj Velike Britanije, a se britanski vlak smrti tudi po odcepitvi od EU ni ustavil. Z nezmanjšano hitrostjo pelje Veliko Britanijo naprej v notranji civilizacijski kolaps. Nihče tega ne more ustaviti.
Kitajcem ni treba drugega, kot da se držijo njihovega pregovora, ki pravi, da če imaš sovražnika, počakaj ob bregu reke (življenja), prej ali slej bo njegovo truplo priplavalo mimo. Zahod izvaja evtanazijo nad samim sabo in bo kmalu truplo, ki ga bo globalno dogajanje odplaknilo na smetišče zgodovine.
Dopuščam možnost, da bi lahko ideja o prehodu na električne avtomobile bila nekoč uporabna in pohvale vredna, a pogoltni prevaranti in prevarantska zelena agenda so pripeljali do tega, da imamo sedaj že več kot 100 tovarn, ki proizvajajo električne avtomobile, infrastruktura za uporabo električnih avtov pa je še v srednjem veku, da ne govorimo o sami proizvodnji električne energije, ki je zaradi teh istih zelenih prevarantov, ni dovolj niti za osnovne potrebe prebivalstva. Zamislite si, da bi v 10 letih vsi ljudje prešli na električne avtomobile, verjetno bi si morali potem tudi vsi kupiti še lastno sončno elektrarno, lasten “mlin na veter”, za vsak slučaj pa še lasten večji dizelski agregat. Torej električni avto bi bil uporaben, če bi se polnil medtem ko bi se vozil naokoli ali bi bil parkiran na parkirišču in to brez polnilnega kabla, to pa se verjetno ne bo zgodilo, ker je enostavno predrago, pa tudi z današnjo tehnologijo in zaplankano zeleno agendo, ne bomo nikoli proizvedli zadosti električne energije za ta nori projekt. Vse skupaj je velik nateg in ožemanje naivnih kupcev.
Električni avtomobili so stranpota tehnologije. Fizika sama nam kaže neumnost,ki je vgrajena v električni avtomobil.Električni avtomobil poganja elektrika, ki jo pridobimo s pretvorbo drugih energij. Vsaka pretvorba pomeni določenoizgubo energije. Če primarno energijo ocenimo z enoto 1, jo vsaka pretvorbe zmanjša.
Recimo en kilogram nafte, pretvorejen v elektično energijo avtomobilske baterije izbubi iz enote 1 okrog 60%, kar pomeni izgubo in se koristno izrabi le 40 dkg nafte. Tudi sončna energija, ki je sicer zastonj se po pretvorbi v električno energijo avtomobilskega akumulatorja izgubi in pride v akumulator le del energije preko dragih in predimenzioniranih naprav.
Skratka že pretvorba energije v akumulatorsko energijijo povzroča izgube.
V avtomobilu lahko hranimo električno energijo v akumulatorju, ki je težek in predstavlja dva do trikrat večjo težo od koristne teže potniov in prtljage.
To se pravi, da električni avtomobili mora ustvarjati mnogo jalove energije za transport težke baterije, za kar se uporablja energija,ki gre v nič.
Tako nam izračuni kažejo, da električni avtomobili porabi okrog 80% jalove energije. Da bo razumljivo, bi moral človek pri premikanju pri teži 80kg, s seboj nositi še nahrbtnik težak 64 kg. Kdo bi to zdržal? Za električni avtomobil pa je to zakon. Je energijsko zelo potreten.
Ko k tako potratnemu vozilu dodamo še vse težave,ki jih opisuje Steinbuch, potem vidimo, da je to potrata, ki si jo lahko dovolimo le nekaj časa, nato pa se bo izkazala kot zabloda.
@APNBML
Ja, z vamije moč samo o tehniki.
Vse drži, kar ste napisali.
👍
Steinbuch je v svojem članku zajel bistveno o električnih avtomobilih. Res se jih lepo pelje, imajo dobre pospeške, toda – njihov realni doseg je katastrofalno majhen. zares dobro se obnesejo le v mestih. Če pa ga človek ne more polniti doma, je zelo slabo uporaben. Saj se bo kmalu dogajalo, da bo treba na javnih polnilnicah čakati več ur, da boš prišel na vrsto. Steinbuch ni navedel še ene njihove slabosti, značilne ravno za Tesle: električni avtomobili se radi vžgejo (njihova baterija). Ob požaru v domači garaži ti lahko zgori tudi hiša, ne samo avto.
Ekološko še zdaleč ni tako čist, kot ga želi prikazati politika. Upoštevati je namreč potrebno njegov celoten življenjski ciklus od izgradnje, proizvodnje električne energije, do razgradnje. Navsezadnje izpade, da ekološko ni čisto nič boljši od bencinsko/dieselskega avtomobila, le občutno dražji je. Še zdaleč ni rešeno vprašanje, od kod dobiti dovolj elementov za akumulatorje in nerazvita je celotna potrebna električna infrastruktura. Jasno pa je že, da s soncem in vetrom kot temlejnim proizvodnim virom elektirke ne bo dosti.
Zaenkrat gre izključno za politični projekt predvsem evropskih politikov, ki so delno podkupljeni od globalistov, delno prebutasti, da bi razumeli tehniko. Zna se zgodtiti, da nam bo (vsaj v Evropi) hudo zmanjšana mobilnost, prav zaradi kratkega dosega električnih avtomobilov. Kapacitete akumulatorjev namreč ne bo možno v nedogled povečevati, prav kmalu bomo zadeli ob njihove fizikalne in kemijske omejitve, če že celo nismo.
Zatorej, kar počasi s to elektirfikacijo prometa, hitro pa suniti v rit tiste politike, ki to na silo forsirajo.
Še dobro, da je naša odklopljena vlada sprejela zakon od delavskem odklopu, da se lahko zdaj kdorkoli sklicuje nanj, tudi Portal +, ki ima očitno en velik problem, namreč pomanjkanje verodostojnih avtorjev in ustreznih člankov.
Celo v Butalah se vsi niso pripravljeni politično korektno prostituirati v medijih. Zato postajajo slovenski mediji puščava. Eni so propagandna trobila levice, drugi desnice, vsi pa so propagandna trobila ameriške globalistične in militaristične klike, ki je v vojni z vsem človeštvom, ker bi si ga rada podredila.
Poslušal sem nekega predstavnika Malezije, ki je Blinkenu v obraz povedal, da je svet sit ameriške prepotentne politike, sit pritiskov, sit vojn, sit prisiljevanj v neke vojaške zveze zoper neke namišljene sovražnike. Dejal, da se Zahod obrača na nezahodni svet z izrazi kot “tretji svet”, “dežele v razvoju” ipd. Zdaj pa so si izmsilili izraz “globalni Jug”. Namesto tega je predlagal uporabo izraza “globalna večina”. Nas je 7 milijard, je dejal, Zahod pa ima eno milijardo ljudi. Konec je časov, ko je ta milijarda ljudi lahko diktirala celemu svetu. Očital mu je dvojna merila pri obravnavanju vojne v Ukrajini in genocida v Gazi oziroma sploh odnosa izraela do Palestincev.I
Žal je ves Zahod odklopljen od realnosti sveta, vključno s Slovenijo, vključno z njeno politiko in mediji, vključno s Portalom +. Zato je poslušati politike in slediti medijem postal totalen dolgčas in zapravljanje časa. Ampak, cilj opravičuje sredstva. Cilj pa je oblast na globalni in lokalni ravni ter denar v žepu. Za ta cilj pa je treba farbati ovce, da zadovoljno meketajo v staji, v kateri so ujete, da jih pastir lahko striže in molže, občasno pa pošlje v klavnico.
Švejk do določene mere drži. Vendar je Trump obljubi suverenistično politiko napram globalistični. Kaj to pomeni še ne vemo. Ja BRICS razpolaga s tremi in pol milijardami prebivalcev plus sateliti. Zahod kot tak se tega zaveda, odnosno Trump se tega zaveda, medtem, ko EU stopiclja na mestu in jo prehitevajo in ZDA in Kitajska in celo Indija. Rusi so samo, by the way koristni idioti za igro med Ameriko in Kitajsko. Največji problem pa je jedrsko orožje, kjer sta Rusija in ZDA še vedno največji igralki na planetu.
Švejk, ti sigurno podpiraš muslimansko bratovščino, pri njih so ženske drugorazredne, imajo jih za razplod, pa za kuhinjo.
Problem je, da je teh muslimanov je vedno več v EU, bojim pa se, da se bo spet našel en Dolfi…. Amerika(Trump) je najbolj razvita celina, EU pa postaja drugorazredna celina… in vse to po zaslugi “levakov” (LGBT, enakost spolov, komunizem itd,itd,)
Samo upamo lahko, da bo tega levega sraja” čimprej konec.
mario, buh se te usmili. Nimam besed za tvoje nesmisle.
Menda je Norveška najbolj “električna” država na svetu, po vozilih sodeč. Lahko si privoščijo, ker na račun nafte dobro živijo. Absurd, ampak tako je. “Električarji” na štirih kolesih res ne onesnažujejo okolja. Vendar je potrebno, prvič proizvesti dovolj elektrike. Od kje je elektrika, sploh v Nemčiji, ki je zaprla JE, medtem pa “kurbla” premog. Sploh pa so zaenkrat še najbolj učinkovite litijeve baterije. Litij, zaenkrat poganja ta vozila, seveda kar se akumulira v baterijah. Ampak pridobivanje litija pa je druga zgodba. V Evropi je največje nahajališče v Srbiji pri reki Jadar. Seveda se domačini, ekologi upirajo, saj vidijo kaj ostaja za rudarjenjem litija in podobnimi rudninami po svetu ,obveznih za električna vozila na splošno. V Afriki domorodci delajo kot neke vrste sužnji za multinacionalke. Bodisi za ameriške, evropske ali kitajske s tem, da Kitajska prevzema pobudo in jo ekologija zanima toliko kot nič.
Vsa tista “porkerija” v Srbiji bi pritekla v Donavo in onesnažila podtalnico tudi v Beogradu. Se pravi, da je to strel v glavo, dokler ne bodo znanstveniki zgruntali kaj revolucionarnega. Seveda bodo slej ali prej, vendar je do tam še dolga pot. Do takrat pa bodo multinacionalke spremenile plodna tla v puščave in odlagališča strupenih snovi itd. “Zelena” Evropa pa se bo vozakala brez izpustov. Tudi prav. Vendar so tudi te izkoriščane dežele del Zemlje in niso nekje v vesolju. Pa bodi dovolj.
Daj še o sobotni gužvi po cesti do Trsta in nazaj.
Lep predlog za izlet. Hvala.
eh Steinbuch,
vaša nova rivijera je tista od Kartela del Golfo…..non di Trieste.🍌
Stavim ,da je primorski Borat Marco Polo iz Kitajske privlekel en kup igrač za l’blanske influenserje.
Za l’blanske babe, sem pa v otroških letih jaz najlonke švercal…..🤣
V EU se vozila na električni pogon prodajajo s pomočjo zakonodaje in namere prepovedi vozil na fosilna goriva. Vse ostalo je snobizem.
Kot je bilo omenjeno: izkop in pridobivanje litija je okoljska katastrofa, kaj šele razgradnja odsluženih baterij.
Ampak tega se v reklamah ne vidi in tudi EU zakonodaja si s tem ne beli glave.
Paradoks električnih avtov je ravno ta, da preden pridejo na cesto po zaslugi umazane tehnologije za izdelovanje baterij naredijo okolju precej več škode kot klasičen benzin/dizel avtomobil.
Odklop od politike? Super ideja! Zakaj? Zato, ker je na desetine tem, na katere bi tukajšnji komentatorji z veseljem odgovarjali, seveda vsak s svojega stališča.
Če sem malce ciničen verjamem, da se bo hitro kdo domislil kakšne povezave s politiko, kar sicer niti ni tako čudno – saj se politika vmešava vse bolj v realni/privatni sektor in to na kateremkoli področju.
Kar pa se tiče električnih avtomobilov je pa tako. Včasih posamezna dominantna podjetja povozijo kakšno bolj napredno podjetje z novimi inovacijami, tehnologijami, izdelki itn. – in ga preprosto prevzamejo, njegovo tehnologijo pa zamrznejo za določen/nedoločen čas.
V sodobnem času, ko vso teorijo vržeš v računalnik in ti izdela nov tip avta v rekordnem času pa seveda podjetja ne čakajo na napredek, ker jih bo jutri povozil nekdo drug. To so na krut način spoznali Nemci s svojimi dizlaši in bencinarji. Zato so nekateri hitro pričeli prodajati hibridna vozila, ki imajo danes prednost pred električnimi avtomobili, a ne za dolgo.
Pojavile so se izredno lahke upogljive baterije, ki zdržijo enkrat več in podaljšajo doseg vožnje s takšnim avtom najmanj za 100 odstotkov. Znanost pač nima meja! Sedaj ko so vključili še t. i. umetno inteligenco pa še toliko prej.
Seveda obstajajo še druge vrste energij, ki jih bodo prav tako preizkusili prav na avtomobilih, s tem, da se čas individualnih avtomobilov počasi izteka. Na vrsti bodo t. i. taksiji v čisto novem pomenu. O tem pa kdaj drugič. Lep dan.
P. S. Pa še skromna primerjava z e-kolesi. Sam sem se pričel voziti s temi kolesi ko je bila zunaj 300 Wh baterija. Danes imate 1000 Wh baterijo za v e-kolo. Doseg vožnje se je enormno povečal – in tudi te baterije so vedno lažje.
Jaz sploh ne mislim na elektricni avto,vozim Lexus RX350,moja najdrazja pa Acura RDX.Bencinarji in dizlarji se se vedno proizvajajo po tekocem traku in bo prehod v zeleno zelo pocasen.Bencinske kompanije bodo prosperirale se vsaj deset generacij na polno.Ne mores vreci miljardo bencinarjev in dizlerjov,ki se lepo laufajo,kar v renajzn.Zato fantje in dekleta pripravite se v pocasen prehod in pazite,da ne boste odsli kmalu na stalni zahod.Kot sem ze omenil,jaz sem se prijavil,da bom v nebesih vozil avtobus,nisem zahteval ne bencinarja,ne dizelna in ne elektricnega,kar mi bodo dali bo OK.Verne duse se masovno vozijo iz vic ali v nebesa ali pa v pekel.Pa lep dan zelim vsem Slovencem,posebno pa Dejanu!
Pozabu sm se povedat,da moja kara zre bencin,kot krava vodo!
kdor je proti bakterijam in njihovem razvoju naj si kupi telefon (in vse kar je na baterije) na ljubljeni diesel
@tomi – bravo! Si očitno edini, ki si me razumel. Električni avtomobili so zgolj eden od razvoja energij, ki se ne bo nikoli zaustavil. Po električnih avtomobilih bodo nastali novi z novo energijo, ker je Znanost zakon. Je edina, ki se ne zna zaustaviti. Vedno si izmisli nekaj novega! Vsak napredek – pa vemo, da je tako pozitiven kot negativen hkrati.
Tudi Rokovnjača razumem, Fučka se mu po električnem avtu. Iz svojega se rad ponorčuje, da njegova kara žre bencin kot krava vodo, a ima kljub temu svoj avto rad in ga očitno ne misli zamenjati za novega. Lep dan.
Če Trst nikoli ni bil samo slovenski, potem lahko za vsaj ta najlepši del tržaške riviere rečemo, da je vsaj v zgodovinskem smislu to zagotovo slovenska obala.
***
Ja, to je res, ampak kaj, ko se zamejski Slovenci sramujejo svojega jezika, poleg tega so v se slovenske vasi ob morju in na Krasu naselili t.i. ezule, to je Istrane in Dalmatince, ki so se preselili v Italijo po 2. svetovni vojni. Zamejski Slovenci tako počasi, ampak zanesljivo izginjajo.
Veš Drejč mogoče to velja za Slovence v Trsu. Vendar v okoliških vaseh pa še vedno govorijo slovensko. Kar sem imel opravka z zamejci, so bolj Slovenci kot mi. Kljub fašizmu so kljubovali. Ja je pa res, da jih izpodrivajo Italijani iz juga. Vendar se ne bodo pustili, brez skrbi. Samo primer Sovodnj pri Gorici. Popolnoma slovenske ulice in zamejski Slovenci žalostni, ker v slovenskih trgovinah naslavljajo ulice v italijanščini, čeprav so napisane v slovenščini. Ulice kot Gradnikova, Gregorčičeva itd. V pogovoru so večkrat razočarani nad nami “avtohtonimi” Slovenci. Seveda to poznajo bolje nekateri komentatorji tukaj.
Trst in ne Trs. Je pa hudirjevo res, da Slovenci v samem mestu ne govorijo več slovensko.
Uorabljajo jo več kot včasih.
Tedaj se niso upali uorabljati. Trst nikoli ni bil samo slovenski. Za časa rajnke Avstrije se je procent slovensko govorečih gibal nekje do 24 %, italijansko pa nekaj manj kot 40 %.Ostalo so bili nemško govoreči in drugi.
Okolica Trsta in podeželje pa pretežno slovenska.
Ker pišem po spominu, je verjetnost podatkov točna na nekaj procentov.
Miran, tokrat se s teboj zelo strinjam glede Trsta. Glede na vse pa je bil Trst tam nekje začetkom 1900 menda tretje največje slovensko mesto, poleg Ljubljane in Clevelenda. Po vzponu fašizma se je procent zelo znižal, tudi na račun slo. oportunistov, ki so svoje priimke poitaljančili in pozabili na svoj rodni jezik. Vasi okrog Trsta pa so še vedno slovenske in to bolj, kakor marsikatera vas v Sloveniji. Dobro, tema so el. vozila, pa vendar je bil omenjen Trst. To mesto pa kmalu ne bo več niti italjansko. Čigavo, pa se ve.
Bo kar držalo. Zato tudi Pirano (!) ali Isola (!) zgodovinsko nista bila toliko slovenska kot recimo Nabrežina in vasi desno in levo od nje, vse do Barkovelj pred Trstom. V teh vaseh so bili Slovenci avtohtona večina kot se reče. Na drugo, že goriško stran pa samo do začetka Tržiča. Sem se mal pozanimal 🙂
Bi se reklo, da je bilo in je še vedno slovenskih krajev več proti severu in nekoliko zahodno proti Tržiču, kakor v Piranu in Izoli. Sicer na Občinah v zaledju Trsta še vedno mnogi govorijo slovenski. Vendar se počasi slovenski jezik izgublja. Nabrežina. Doberdob, vendar ni kriva samo Italija, temveč globalistični svet kot tak. Ampak, če so zamejski Slovenci zdržali pod fašizmom, upajmo, da bodo tudi poslej.
Električni avti so passe, če ne pride do radikalno novih načinov pridobivanja električne energije, na primer s fuzijskim reaktorjem. To je priznal celo Elon Musk.
Električni avtomobili ne rešujejo podnebja, niti okolja. Električno enerigijo za avte je treba nekje proizvesti. Obnovljivi viri energije ne zadostujejo. Okolje onesnažujejo tudi fotovoltaični paneli, vetrne turbine in odsluženi električni avtomobili, tako pri proizvodnji kot kasneje, ko so odrabljeni.
Kitajci so naredili jedrsko elektrarno, ki jo poganja torij, namesto plutonija, ki je menda veliko manj radioaktiven. Mogoče je to rešitev.
@jože
Koper (Capodistria), Izola, Piran pred II svet. vojno 99 % italijanska.
Žal, ampak tako je bilo. Po dodelitvi teh krajev Jugoslaviji, je ostalo zgolj 5% italijanskega prebivalstva. Ti so bili komunističnegha prepričanja in so zaradi tega ostali.
Nekaterim je bilo prav,nekateri so se kesali, vendar jim je povojna Jugoslavija res zagotavljala manjšinske pravice, o katerih so Slovenci v Italiji lahko samo sanjali.
Se vidi, da je avtor ljubljanska srajca. Mi s štajerskega konca smo tiste osnovne stvari, ki jih je v tistem krasnem socializmu manjkalo, veselo nakupovali pri debeli Berti, nekaj korakov čez šentiljski mejni prehod.
Je pa tista slovenska obala od Trsta dalje prav simpatična. Zadnjič smo jo opazovali z Marijinega svetišča na Vejni.
Majstore, debela Berta je bila na drugi strani Ljubelja, ne Šentilja
@Brane hahaha. Morda je bila kakšna tudi na drugi strani Ljubelja, tega ne trdim, ampak dvomim. Pelji se preko starega mejnega prehoda na Šentilju in trgovina na desni strani ceste še danes deluje, no, je pred kakim letom, ko sem se nazadnje peljal tam mimo.