Gola resnica

Avtor: | 24. marca, 2024

Pred nekaj dnevi končani festival dokumentarnega filma, ki je teden dni potekal v Cankarjevem domu, je nastal iz ljubezni, največkrat ljubezni do lepote, v tem primeru ljubezni do resnice. Zadnja leta dokumentarni film predstavlja beg od baročne preobloženosti igranih vsebin z zvočnimi in digitaliziranimi vizualnimi posebnimi efekti, ki so iluzijo realnosti prignali do roba.

Najbrž zveni trditev, da dokumentarni film lahko predstavlja počitek od iluzije, protislovno. Popularno kulturo smo vedno povezovali z begom iz stvarnosti, vendar je to veljalo le do obdobja, ko je filmska industrija začela vedno bolj ponujati skrajne oblike nasilja kot zabavo, znanstvena fantastika je postajala vedno bolj temačna, meja med grozljivko in dramo vedno bolj tanka. Zmagal je akcijski film v vseh žanrskih odtenkih. Zato je ogled dokumentarnega filma za filmoljubce obvezna občasna prizemljitev, pobeg od iluzije stvarnosti.

Na sporedu letošnjega Festivala dokumentarnega filma sta bila tudi dva dokumentarca, v katerem nastopajo popolnoma nagi ljudje: Sestre v savni in Mož v črnem. Prvi se dogaja v savni v Estoniji, drugi v sloviti koncertni dvorani v Franciji. V prvem nastopajo odrasle gole estonske ženske, ki si v savni izmenjuje svoje zgodbe, v drugem se izpoveduje ostareli kitajski skladatelj in dirigent Wang Xilin.

Prvo vprašanje, ki se mi je zastavilo, je bilo: ali bi bil film slabši, manj prepričljiv, če bi v njem nastopali oblečeni protagonisti? Se mora zato dogajati v savni, da so ženske lahko nage? Je iskanje dodatne pozornosti, ko 86-letni skladatelj pride na oder nag, ekshibicionizem?

Ne da bi poznali vsebino izpovedi, nam takoj na začetku postane jasno, da je vloga golote v obeh filmih v popolnem nasprotju z vlogo golote v igranem filmu, npr. romantičnih ali erotičnih dramah. Nič estetskega ni na njej, nič privlačnega ali vznemirljivega. Golota je glavna scenografija absolutne razgaljenosti subjektov. Je scenografija dogajanja, ki se vse bolj staplja s pričevanji, izpovedmi, ki jih poslušamo in ki postajajo vse bolj dramatične.

V estonski savni nas avtorica filma vodi od lahkotnega klepeta preko zgodb o kruti stvarnosti v življenju žensk v bivši sovjetski republiki, zapostavljenosti, manjvrednosti, materinstva, vse do teme družinskega nasilja in posilstva. Resnica teh žensk je razgaljena kruta resnica neke stvarnosti. Golota je pogoj, ki izpoved privede do katarze izgona zla s pomočjo etične glasbe, ki jo izvajajo ob nekakšnem plesnem ritualu. Zlo je družbeno nasilje, ki je toleranca do nasilja močnejših proti telesu teh žensk.

V pariški dvorani Bouffes du nord, kjer se neusmiljeno poznajo sledi časa, se pojavi zagonetna pojava ostarelega moškega. Z balkona se počasi spušča na oder in se postavi pred gledalca brez krpice oblačil. Tudi njemu se poznajo sledi časa. Izvajati začne nenavadne gibe. Počasi odpadajo sence dvoma, spraševanj o njegovih mučnih figurah oziroma pozah. Potem ko odigra glasbo na klavirju, začne razlagati svojo življenjsko zgodbo; kot najstnik se zaradi revščine pridruži vojski in kmalu postane član vojaške godbe. Takrat se začenja vse spreminjati. Z glasbo, na šanghajskem konservatoriju.

V Evropi se je komaj dobro končala 2. svetovna vojna, na Kitajskem se je začela pospešena izgradnja socializma. Wang Xilin je že v petdesetih letih postal oporečnik, ker je želel študirati tehniko kompozicije in ni želel, da ga pošljejo v ideološko prevzgojo nekam na podeželje. Postal je desničarski izdajalec, objekt prezira, posmeha in mučenja.

Postane nam jasno, da so njegove poze, ki jih je izvajal, poze, ki jih je sam doživljal kot mučenec, zapornik. Ko je prišel iz zapora, so ga pred vrati čakali ljudje z napisi izdajalec, desničar, kontrarevolucionar. Najbolj pretresljivo je, da je ob vseh grozotah, ki so se mu dogajale, zbral toliko moči , da je skladal, pisal cele simfonije. Za vsako posebej ve, kaj je s posameznimi stavki izpovedal, na kateri dogodke in pojave se veže kateri ton. Nekatere njegove učitelje so med kulturno revolucijo v šestdesetih ubili ali pa so zaradi preganjanja, izključevanja, nenehnih poniževanj naredili samomor. Njegova sestra pritiskov ni prenesla in je psihično zbolela. Njega so skoraj celo življenje preganjale nočne more, bil je na robu, a ostal je pri glasbi. Glasba mu je pomagala, da je preživel. Ustvaril je 9 simfonij, 2 simfonični suiti, 2 kantati, 3 uverture … Svoje telo je razgalil in postavil pod odrsko luč ob zvokih genialne izvirne glasbe. Zlo je ideološko pogojeno nasilje proti telesu tega moškega.

“Uničenje telesa je ultimativna politična kazen. Želel sem osvetliti telo, ki je pretrpelo vse te postopke”, je dejal Wang Xilin

V obeh filmih je resnica s svojo goloto zmagala, zato lahko končno odmislimo utrujeno, postarano telo. Ogled teh in takih dokumentarcev pa bi priporočala vsem cinikom, ki imajo skrajno veliko razumevanja za specifičnosti nedemokratičnih sistemov in družb, v katerih je kršenje človekovih pravic nesankcionirano oziroma se celo izvaja v okviru režima. Naravo družbenega sistema lahko res razumemo samo skozi zgodbe posameznikov.

Jelka Stergel je pobudnica ustanovitve Festivala dokumentarnega filma v Cankarjevem domu in njegova prva direktorica.

7 komentarjev

  1. Andrej Muren

    Pri vsem tem mi ni jasno, zakaj se toliko Slovencev še vedno navdušuje nad totalitarnim komunizmom. Nekako še razumem tiste, ki so se rodili po letu 1990 in ga niso preizkusili na svoji koži, nikakor pa ne tistih, ki so ga doživeli in pri tem niso bili oblastniki, ampak navadna raja.

  2. uroš gabrijelčič

    Takole med drugim avtorica prispevka razpreda: Najbrž zveni trditev, da dokumentarni film lahko predstavlja počitek od iluzije, protislovno. Popularno kulturo smo vedno povezovali z begom iz stvarnosti, vendar je to veljalo le do obdobja, ko je filmska industrija začela vedno bolj ponujati skrajne oblike nasilja kot zabavo, znanstvena fantastika je postajala vedno bolj temačna, meja med grozljivko in dramo vedno bolj tanka. Zmagal je akcijski film v vseh žanrskih odtenkih. Zato je ogled dokumentarnega filma za filmoljubce obvezna občasna prizemljitev, pobeg od iluzije stvarnosti.
    Najprej; kdo je povezoval popularno kulturo kot beg iz stvarnosti: če imamo v mislih izjemen, in za nekatere nepričakovan uspeh novih glasbenih tokov v 60 letih, to ni bil beg iz stvarnosti, to je bilo razkritje nove stvarnosti, pred katero so nekateri mižali. Bitli so bili nezaželeni, stonsi inkrimirani, Petula Clark, uvela zvezdnica brez naboja. Glas je povzdignila generacija, ki ni poznala niti Dostojevskega, niti Shakespearja, da ne omenjam francoskih literatov. In potem se zgodi John Lennon ter se gol svaljka s svojo japonsko konkubino pred kamerami. In odtlej, kaj nas lahko preseneti? Umor pred kamerami? Ne! Se je že zgodilo. V svetu, ki se je odrekel veri, je razprava o tem, ali je golota primerna manifestacija, ali ne, povsem brezpredmetna.

    • Jelka Stergel

      Popolnoma prav imate, ko se ne strinjate z enostavno povezavo med popularno kulturo in zabavo. Enačaj med tema dvema pa sploh ni primeren, kadar govorimo o rock glasbi ali npr. ameriškemu neodvisnemu filmu. Moja trditev je preohlapna, saj sem mislila predvsem na žanrsko studijsko filmsko produkcijo. Dragocene vloge množične kulture se še kako zavedam. Nedvomno je imela posredno velik vpliv tudi na dogodke konec osemdesetih v Sloveniji, saj je liberalizirala javno mnenje.

  3. ren

    Zame je dokumentarec o tem kitajskem skladatelju pretresljiv. Odvrgel je vsa oblačila in pokazal – tudi z glabo – kaj pomeni totalitarističen režim in znašanje nad človekom. Filma nisem videl. Enak je Šostakovič v svojih simfonijah, ki razgaljajo sovjetski režim. Tudi pretresljiva glasba.

    O dokumentarcih pa še nekaj. RTV Ljubljana je proti koncu 60. let posnela igrane dokumentarce o atentatih VOS po Ljubljani. Ne spomnim se, koliko teh zgob sestavlja serija dokumentarcev. Kakšnih šest jih je zagotovo. Zgodbe so posnete na črno-beli filmski trak, v spored pa je šla cela serija leta 1968.
    Zdaj, ko zgodovino naše revolucije malo bolje poznamo, bi bilo primerno, da te atentate – bolje umore – še enkrat predvajajo, seveda z ustreznim sporočilom pred vsakim predvajanjem.

  4. deni

    Zanimiva tema, sicer nekoliko drugačna kot navadno. Dokumentarni filmi, ki so včasih lahko tudi fikcija, da prikažejo kar pač hočejo. Na žalost nisem iz Ljubljane, sicer bi bilo zanimivo pogledati filme s festivala.

    Estonija še najbližja po mentaliteti Fincem, vendar so jih Rusi znova in znova, zaradi maloštevilčnosti okupirali. Ampak vzporednice s Finci so nedvoumne. Sicer zadržani Skandinavci in Balti se navadno najbolj sprostijo ravno v savnah. S pomočjo vodke in piva in skokom v ledeno morje ali jezero. Ravno Arto Paasilinna s svojim trpkim, ciničnim, sarkastičnim severnjaškim humorjem nam približa razumevanje Fincev kot ostalih Nordijcev, v danem trenutku Estoncev, oziroma Estonk.

    Popolnoma druga zgodba je Kitajska. Kdor je prebiral zgodovino Kitajske od ene najstarejših civilizacij do kitajske revolucije, sploh pa kulturne revolucije, ko so napumpani študentje, prej drhal, pod vodstvom KPK kurili starodavne pismenke in pobijale preostale intelektualce. Mao eden najbolj krvoločnih diktatorjev in avtorarnih despotov, ki mu je življenje ljudi bilo vredno toliko kot nič.

    Kaj je hotel povedati in sporočiti skladatelj, ki je na svoji koži občutil komunistično oblast. Očitno je imel kljub vsemu srečo. da se je živ izmuznil pogromom. Gola resnica najbrž preko glasbe ponazarja odnos kitajskih oblasti do drugače mislečih in je vsak bolj intelektualno razgledan Kitajec zahodnjaški desničarski, oziroma fašistični agent.

  5. tohuvabohu

    Samo drobna opazka: ne obstaja kršenje človekovih pravic, ampak kratenje!

    • slehernik

      No, končno!
      Ker šlamparija pri izražanju in neznanje postaja že neznosno, človeka odvrača od branja.

+Portal se trudi omejiti žaljivo komentiranje, “spam” vsebine, zato režim komentiranja še prilagajamo. Prosimo vas za razumevanje. Poleg tega vas pozivamo, da se vzdržite agresivnih vsebin. Komentarji, ki vsebujejo povezave na spletne strani ne bodo objavljeni.

zadnjih 10 +Komentar
Zakaj je ugled sodnikov nizek, zdravnikov pa še nižji

Zakaj je ugled sodnikov nizek, zdravnikov pa še nižji

Neverjetno paradoksalno se zdi, toda vlada z bojem za ohranitev t.i. javnega zdravstva v resnici zdravstvo še bolj uničuje, s potapljanjem “javnega” zdravstva pa se bo del pacientov, ki si to lahko privošči, preselil k zasebnikom. Alternative jim namreč država niti ne bo dala. Plačaš zasebniku in prideš na vrsto v nekaj dneh, ali pa čakaš nekaj let v razpadlem “javnem” zdravstvu in upaš, da vmes ne boš umrl. Ljudje so se tega začeli zavedati in ker so kot odgovorne za to katastrofo prepoznali zdravnike, je tem zaradi tega padel ugled. Zato so danes zdravniki kar se ugleda tiče – na psu. Še sodniki so na boljšem.

Golob pač ni kos

Golob pač ni kos

Večkrat se sprašujem, zakaj ravno v Sloveniji odločitve strateškega pomena ne znamo izpeljati tako, da optimiziramo rezultat? Ker so ravno tedaj na čelu države diletanti? Ker podcenjujemo naravne zakonitosti postopka? Ker tisti, ki odločajo, v resnici ne vedo, kaj bi? Ker v političnem power playu posamezniki preveč solirajo? Ali pa kar vsakega po malem? Saga o imenovanju slovenskega komisarja je spet en tak zavožen primer. Čeprav se v javnosti poskuša ustvariti zmedo glede odgovornosti za to šlamastiko, je treba jasno povedati, da je krivec samo en. Robert Golob.

Cigani

Cigani

Kot družba znamo zapisati pravico do pitne vode celo v ustavo, ko pa jo rabi romska mati za osnovno higieno svojega otroka in družine, za prehrano, pa je nismo sposobni pripeljati! Čemu potem vse te besede o pravici do pitne vode v ustavi, če pa so za Rome mrtva črka na papirju? Zakaj dopuščamo, da se politika igra z obrobno skupino in nad Rome pošilja policijo, namesto da bi jim omogočila normalno življenje? Ne dvignemo glasu za reveže, ki živijo na robu preživetja in trpijo za večjo obolevnostjo in tudi veliko prezgodaj umirajo. Ne čudite se potem, če ne bo dvignil nihče glasu za vas, ko boste v stiski. Ne skrbimo za njihove otroke, kritični smo do prihajanja romskih otrok v šolo, do njihovih higienskih navad. Kako pa naj gredo v šolo čisti in umiti, če pa nimajo dostopa do pitne vode?

Napotnice: Španska vas ministrice za zdravje

Napotnice: Španska vas ministrice za zdravje

Nov sistem izdajanja napotnic, ki ga uvaja ministrica za zdravje Valentina Prevolnik Rupel, je le na prvi pogled dobrohoten. V resnici pa še poslabšuje razmere v osnovnem zdravstvu, na katerem pravzaprav tudi temelji naš sistem zdravstvenega varstva. Tu bolniki vstopajo v sistem in zdravniki skrbijo zanje celostno. Praviloma se ne bi smelo dogajati z pacientom nič brez vednosti izbranega zdravnika: on napotuje in sprejema sugestije specialistov glede zdravljenja ali dodatnih pregledov, potem predpiše terapijo. Da bi lahko opravljal to zahtevno delo, smo oblikovali in razvili družinsko medicino. Družinski zdravnik naj bi zdravil ne samo enega bolnika, ampak tudi njegove družinske člane in sčasoma prevzemal naloge specialistov. Sedaj pa vse bolj postaja podoben obupanemu policistu sredi križišča, ki mu nikakor ne uspe urediti prometa.

Odgovor anonimnemu skribomanu

Odgovor anonimnemu skribomanu

Nisem član nobene slovenske politične stranke, enako kritičen sem do pahljače političnih strategij, ki jih zagovarjajo in uresničujejo vse slovenske stranke. Ni pa moja krivda, da tako imenovani levi politični pol, ki v Sloveniji vlada bolj ali manj ves čas od osamosvojitve, ne premore za več kot en minibus sposobnih, poštenih in načelnih ljudi. Vsi drugi, ki se drenjajo pod levim obnebjem, so prefrigani in z vsemi žavbami namazani lumpi, nemalo njih brez slabe vesti uvrščam med priložnostne goljufe, tatove in lažnivce, zaradi katerih trpi večina prebivalstva Slovenije, Slovenija pa postaja vedno večja črna luknja Evrope, ki je že sama krenila na to pot samouničenja.

Čas je za javno debato o vedno večjem nasilju v zdravstvu

Čas je za javno debato o vedno večjem nasilju v zdravstvu

Ko sem vstopil v zdravstvo pred več kot 40 leti, o nasilju sploh nismo govorili, ker ga preprosto ni bilo. Zdravniški poklic je bil spoštovan in tudi zdravniki smo se zelo spoštljivo vedli do svojih bolnikov. Sedaj pa polnijo medijski prostor zgodbe o nasilju nad zdravstvenem osebjem. V treh bolnišnicah so samo v enem letu našteli 700 nasilnih dogodkov. Kaj se je zgodilo, da je prišlo do tega nasilniškega preobrata?

Nepopularno mnenje: pozitivna diskriminacija Romov se je izrodila v posmeh pravni državi

Nepopularno mnenje: pozitivna diskriminacija Romov se je izrodila v posmeh pravni državi

V zadnjih dneh naslove medijev polnijo novice, analize, paberkovanja o napadu na policista, ki sta v Kočevju nič hudega sluteč ustavila neregistrirano vozilo z mladoletnikom. Izkazalo se je, da je Rom. Sorodniki mladoletnega Roma so policista, ki sta opravljala svoje delo, dobesedno premlatili. V javnosti. Ker se jim zdi, da imajo to pravico. Da so večvredni državljani. Ker del politike to izkrivljenost pravne države podpira že desetletja, ker tiščijo glavo v pesek, ker sem jim zdi to OK. Je pač tam daleč od Ljubljane.

V Cankarjev dom prihaja Putinova prva balerina Svetlana Zaharova

V Cankarjev dom prihaja Putinova prva balerina Svetlana Zaharova

Pred desetimi leti, takoj po nezakoniti priključitvi Krima, je več kot 500 ruskih umetnikov podpisalo javno pismo, v katerem so podprli Putinovo politiko do Ukrajine. Med njimi tudi svetovne zvezde, recimo operna pevka Ana Netrebko, ali pa balerina Svetlana Zaharova, ki je bila povrhu vsega še poslanka Putinove stranke Enotna Rusija v ruski Dumi, ves čas pa tudi podpira vojno v Ukrajini. Zaharova zdaj prihaja v Ljubljano, kjer bo nastopila na Festivalu Ljubljana 20. avgusta. Njeno gostovanje odpira kar nekaj utemeljenih kritik in pomislekov.