Gola resnica

Avtor: | 24. marca, 2024

Pred nekaj dnevi končani festival dokumentarnega filma, ki je teden dni potekal v Cankarjevem domu, je nastal iz ljubezni, največkrat ljubezni do lepote, v tem primeru ljubezni do resnice. Zadnja leta dokumentarni film predstavlja beg od baročne preobloženosti igranih vsebin z zvočnimi in digitaliziranimi vizualnimi posebnimi efekti, ki so iluzijo realnosti prignali do roba.

Najbrž zveni trditev, da dokumentarni film lahko predstavlja počitek od iluzije, protislovno. Popularno kulturo smo vedno povezovali z begom iz stvarnosti, vendar je to veljalo le do obdobja, ko je filmska industrija začela vedno bolj ponujati skrajne oblike nasilja kot zabavo, znanstvena fantastika je postajala vedno bolj temačna, meja med grozljivko in dramo vedno bolj tanka. Zmagal je akcijski film v vseh žanrskih odtenkih. Zato je ogled dokumentarnega filma za filmoljubce obvezna občasna prizemljitev, pobeg od iluzije stvarnosti.

Na sporedu letošnjega Festivala dokumentarnega filma sta bila tudi dva dokumentarca, v katerem nastopajo popolnoma nagi ljudje: Sestre v savni in Mož v črnem. Prvi se dogaja v savni v Estoniji, drugi v sloviti koncertni dvorani v Franciji. V prvem nastopajo odrasle gole estonske ženske, ki si v savni izmenjuje svoje zgodbe, v drugem se izpoveduje ostareli kitajski skladatelj in dirigent Wang Xilin.

Prvo vprašanje, ki se mi je zastavilo, je bilo: ali bi bil film slabši, manj prepričljiv, če bi v njem nastopali oblečeni protagonisti? Se mora zato dogajati v savni, da so ženske lahko nage? Je iskanje dodatne pozornosti, ko 86-letni skladatelj pride na oder nag, ekshibicionizem?

Ne da bi poznali vsebino izpovedi, nam takoj na začetku postane jasno, da je vloga golote v obeh filmih v popolnem nasprotju z vlogo golote v igranem filmu, npr. romantičnih ali erotičnih dramah. Nič estetskega ni na njej, nič privlačnega ali vznemirljivega. Golota je glavna scenografija absolutne razgaljenosti subjektov. Je scenografija dogajanja, ki se vse bolj staplja s pričevanji, izpovedmi, ki jih poslušamo in ki postajajo vse bolj dramatične.

V estonski savni nas avtorica filma vodi od lahkotnega klepeta preko zgodb o kruti stvarnosti v življenju žensk v bivši sovjetski republiki, zapostavljenosti, manjvrednosti, materinstva, vse do teme družinskega nasilja in posilstva. Resnica teh žensk je razgaljena kruta resnica neke stvarnosti. Golota je pogoj, ki izpoved privede do katarze izgona zla s pomočjo etične glasbe, ki jo izvajajo ob nekakšnem plesnem ritualu. Zlo je družbeno nasilje, ki je toleranca do nasilja močnejših proti telesu teh žensk.

V pariški dvorani Bouffes du nord, kjer se neusmiljeno poznajo sledi časa, se pojavi zagonetna pojava ostarelega moškega. Z balkona se počasi spušča na oder in se postavi pred gledalca brez krpice oblačil. Tudi njemu se poznajo sledi časa. Izvajati začne nenavadne gibe. Počasi odpadajo sence dvoma, spraševanj o njegovih mučnih figurah oziroma pozah. Potem ko odigra glasbo na klavirju, začne razlagati svojo življenjsko zgodbo; kot najstnik se zaradi revščine pridruži vojski in kmalu postane član vojaške godbe. Takrat se začenja vse spreminjati. Z glasbo, na šanghajskem konservatoriju.

V Evropi se je komaj dobro končala 2. svetovna vojna, na Kitajskem se je začela pospešena izgradnja socializma. Wang Xilin je že v petdesetih letih postal oporečnik, ker je želel študirati tehniko kompozicije in ni želel, da ga pošljejo v ideološko prevzgojo nekam na podeželje. Postal je desničarski izdajalec, objekt prezira, posmeha in mučenja.

Postane nam jasno, da so njegove poze, ki jih je izvajal, poze, ki jih je sam doživljal kot mučenec, zapornik. Ko je prišel iz zapora, so ga pred vrati čakali ljudje z napisi izdajalec, desničar, kontrarevolucionar. Najbolj pretresljivo je, da je ob vseh grozotah, ki so se mu dogajale, zbral toliko moči , da je skladal, pisal cele simfonije. Za vsako posebej ve, kaj je s posameznimi stavki izpovedal, na kateri dogodke in pojave se veže kateri ton. Nekatere njegove učitelje so med kulturno revolucijo v šestdesetih ubili ali pa so zaradi preganjanja, izključevanja, nenehnih poniževanj naredili samomor. Njegova sestra pritiskov ni prenesla in je psihično zbolela. Njega so skoraj celo življenje preganjale nočne more, bil je na robu, a ostal je pri glasbi. Glasba mu je pomagala, da je preživel. Ustvaril je 9 simfonij, 2 simfonični suiti, 2 kantati, 3 uverture … Svoje telo je razgalil in postavil pod odrsko luč ob zvokih genialne izvirne glasbe. Zlo je ideološko pogojeno nasilje proti telesu tega moškega.

“Uničenje telesa je ultimativna politična kazen. Želel sem osvetliti telo, ki je pretrpelo vse te postopke”, je dejal Wang Xilin

V obeh filmih je resnica s svojo goloto zmagala, zato lahko končno odmislimo utrujeno, postarano telo. Ogled teh in takih dokumentarcev pa bi priporočala vsem cinikom, ki imajo skrajno veliko razumevanja za specifičnosti nedemokratičnih sistemov in družb, v katerih je kršenje človekovih pravic nesankcionirano oziroma se celo izvaja v okviru režima. Naravo družbenega sistema lahko res razumemo samo skozi zgodbe posameznikov.

Jelka Stergel je pobudnica ustanovitve Festivala dokumentarnega filma v Cankarjevem domu in njegova prva direktorica.

7 komentarjev

  1. Andrej Muren

    Pri vsem tem mi ni jasno, zakaj se toliko Slovencev še vedno navdušuje nad totalitarnim komunizmom. Nekako še razumem tiste, ki so se rodili po letu 1990 in ga niso preizkusili na svoji koži, nikakor pa ne tistih, ki so ga doživeli in pri tem niso bili oblastniki, ampak navadna raja.

  2. uroš gabrijelčič

    Takole med drugim avtorica prispevka razpreda: Najbrž zveni trditev, da dokumentarni film lahko predstavlja počitek od iluzije, protislovno. Popularno kulturo smo vedno povezovali z begom iz stvarnosti, vendar je to veljalo le do obdobja, ko je filmska industrija začela vedno bolj ponujati skrajne oblike nasilja kot zabavo, znanstvena fantastika je postajala vedno bolj temačna, meja med grozljivko in dramo vedno bolj tanka. Zmagal je akcijski film v vseh žanrskih odtenkih. Zato je ogled dokumentarnega filma za filmoljubce obvezna občasna prizemljitev, pobeg od iluzije stvarnosti.
    Najprej; kdo je povezoval popularno kulturo kot beg iz stvarnosti: če imamo v mislih izjemen, in za nekatere nepričakovan uspeh novih glasbenih tokov v 60 letih, to ni bil beg iz stvarnosti, to je bilo razkritje nove stvarnosti, pred katero so nekateri mižali. Bitli so bili nezaželeni, stonsi inkrimirani, Petula Clark, uvela zvezdnica brez naboja. Glas je povzdignila generacija, ki ni poznala niti Dostojevskega, niti Shakespearja, da ne omenjam francoskih literatov. In potem se zgodi John Lennon ter se gol svaljka s svojo japonsko konkubino pred kamerami. In odtlej, kaj nas lahko preseneti? Umor pred kamerami? Ne! Se je že zgodilo. V svetu, ki se je odrekel veri, je razprava o tem, ali je golota primerna manifestacija, ali ne, povsem brezpredmetna.

    • Jelka Stergel

      Popolnoma prav imate, ko se ne strinjate z enostavno povezavo med popularno kulturo in zabavo. Enačaj med tema dvema pa sploh ni primeren, kadar govorimo o rock glasbi ali npr. ameriškemu neodvisnemu filmu. Moja trditev je preohlapna, saj sem mislila predvsem na žanrsko studijsko filmsko produkcijo. Dragocene vloge množične kulture se še kako zavedam. Nedvomno je imela posredno velik vpliv tudi na dogodke konec osemdesetih v Sloveniji, saj je liberalizirala javno mnenje.

  3. ren

    Zame je dokumentarec o tem kitajskem skladatelju pretresljiv. Odvrgel je vsa oblačila in pokazal – tudi z glabo – kaj pomeni totalitarističen režim in znašanje nad človekom. Filma nisem videl. Enak je Šostakovič v svojih simfonijah, ki razgaljajo sovjetski režim. Tudi pretresljiva glasba.

    O dokumentarcih pa še nekaj. RTV Ljubljana je proti koncu 60. let posnela igrane dokumentarce o atentatih VOS po Ljubljani. Ne spomnim se, koliko teh zgob sestavlja serija dokumentarcev. Kakšnih šest jih je zagotovo. Zgodbe so posnete na črno-beli filmski trak, v spored pa je šla cela serija leta 1968.
    Zdaj, ko zgodovino naše revolucije malo bolje poznamo, bi bilo primerno, da te atentate – bolje umore – še enkrat predvajajo, seveda z ustreznim sporočilom pred vsakim predvajanjem.

  4. deni

    Zanimiva tema, sicer nekoliko drugačna kot navadno. Dokumentarni filmi, ki so včasih lahko tudi fikcija, da prikažejo kar pač hočejo. Na žalost nisem iz Ljubljane, sicer bi bilo zanimivo pogledati filme s festivala.

    Estonija še najbližja po mentaliteti Fincem, vendar so jih Rusi znova in znova, zaradi maloštevilčnosti okupirali. Ampak vzporednice s Finci so nedvoumne. Sicer zadržani Skandinavci in Balti se navadno najbolj sprostijo ravno v savnah. S pomočjo vodke in piva in skokom v ledeno morje ali jezero. Ravno Arto Paasilinna s svojim trpkim, ciničnim, sarkastičnim severnjaškim humorjem nam približa razumevanje Fincev kot ostalih Nordijcev, v danem trenutku Estoncev, oziroma Estonk.

    Popolnoma druga zgodba je Kitajska. Kdor je prebiral zgodovino Kitajske od ene najstarejših civilizacij do kitajske revolucije, sploh pa kulturne revolucije, ko so napumpani študentje, prej drhal, pod vodstvom KPK kurili starodavne pismenke in pobijale preostale intelektualce. Mao eden najbolj krvoločnih diktatorjev in avtorarnih despotov, ki mu je življenje ljudi bilo vredno toliko kot nič.

    Kaj je hotel povedati in sporočiti skladatelj, ki je na svoji koži občutil komunistično oblast. Očitno je imel kljub vsemu srečo. da se je živ izmuznil pogromom. Gola resnica najbrž preko glasbe ponazarja odnos kitajskih oblasti do drugače mislečih in je vsak bolj intelektualno razgledan Kitajec zahodnjaški desničarski, oziroma fašistični agent.

  5. tohuvabohu

    Samo drobna opazka: ne obstaja kršenje človekovih pravic, ampak kratenje!

    • slehernik

      No, končno!
      Ker šlamparija pri izražanju in neznanje postaja že neznosno, človeka odvrača od branja.

+Portal se trudi omejiti žaljivo komentiranje, “spam” vsebine, zato režim komentiranja še prilagajamo. Prosimo vas za razumevanje. Poleg tega vas pozivamo, da se vzdržite agresivnih vsebin. Komentarji, ki vsebujejo povezave na spletne strani ne bodo objavljeni.

zadnjih 10 +Komentar
WAR-nost

WAR-nost

Nekaj je očitno – varnost ni več samoumevna. Tudi ni več tema, kjer bi lahko posamezne stranke zganjale politično demagogijo o lepotah nevtralnosti. Še na študiju ekonomije bi bilo smiselno tisto znano dilemo o maslu ali topovih zamenjati s čim bolj realističnim, kajti prav lahko se zgodi, da brez topov ne bo niti kruha, kaj šele masla na njem. “Da bi preprečili vojno, se moramo nanjo pripraviti.” To je bistvo: doktrina odvračanja. Če se želimo izogniti vojni, je treba investirati v varnost. Smo priča paradoksu; razvoj Zahoda je prinesel dolgo obdobje miru, kjer so države počasi začele pozabljati, da so se vsi mejniki v zgodovini sveta zgodili preko vojn. Upadati je začela ambicija pri ohranjanju vojaške (pre)moči Zahoda. Zaradi zanemarjanja varnosti demokratičnega sveta (z izjemo ZDA) so nedemokratične velesile spoznale, da Zahod postaja ranljiv. Zato so začeli spodjedati svetovni red in mir.

Staro reklo, da revolucija na koncu požre svoje otroke, še vedno velja

Staro reklo, da revolucija na koncu požre svoje otroke, še vedno velja

S predlagano novelo Zakona o zdravstveni dejavnosti ministrica omogoča, da bodo najboljši kadri odšli v zasebni sektor, ki praviloma dela manj zahtevne posege. Tja bi lahko brez problema hodili mlajši zdravniki. Namesto tega pa ministrica motivira najboljše zdravnike, da bi odhajali iz javnega zdravstva v zasebno in tam delali praviloma manj zahtevne storitve za veliko boljše plačilo. Ta popolnoma zgrešen ukrep je jasen tudi tistim, ki nimajo visoke izobrazbe, le ministrici, ki ima doktorat znanosti, to ni jasno. Ali bosta ostala razvoj in znanje v javnem sektorju, ali pa boste tudi njiju prisilili, da se preselita v zasebni sektor?

Dražgoše in bitka pri Termopilah

Dražgoše in bitka pri Termopilah

V prvem mesecu novega leta se že leta in leta ponavlja en in isti simptom, kot da bi šlo za nekakšen letni cikel, ki se manifestira januarja in ki spominja na kačo, ki žre svoj lastni rep. Dražgoše so svojevrsten indikator nenormalnosti slovenskega družbenega mainstreama, ki se je v osemdesetih letih prejšnjega stoletja že precej utrudil od partijske mitologije in se je bil sposoben celo norčevati iz komunizma in borčevskih proslav. Danes se zdi nepredstavljivo, da so imele pred osamosvojitvijo Dražgoše povsem drugačen pomen kot danes, med slavnostmi govorci leta 1989, denimo, se glede na arhivsko dostopne podatke ni pojavil niti Janez Stanovnik ali Miran Potrč, kaj šele Milan Kučan. Pravzaprav mediji takrat niso poročali, da bi se dogodka udeležil kdo iz slovenskega vrha.

Predsednica ima vsaj v nečem prav: Mrtvi si zaslužijo grob

Predsednica ima vsaj v nečem prav: Mrtvi si zaslužijo grob

Nataša Pirc Musar je pred koncem lanskega leta prvič javno povedala, da si prizadeva, da bi še v tem mandatu skupaj z vlado in opozicijo zbrali toliko moči in poguma, da bi končno dostojno pokopali žrtve povojnih pobojev. Naj si o predsednici mislimo karkoli, njenim besedam ne moremo oporekati. V vsebinskem smislu so popolnoma na mestu. Če bi predsednici uspelo zapreti to poglavje travmatične nacionalne zgodovine, bi na nek način končala projekt sprave, ki ga je pred več kot desetletjem začel njen predhodnik Borut Pahor. Njuni predhodniki tega niso zmogli ali hoteli.

Če bo na koncu volk sit, bo koza zagotovo mrtva

Če bo na koncu volk sit, bo koza zagotovo mrtva

Premierjeva življenjska sopotnica Tina Gaber je v intervjuju povedala, da se Robert včasih ponoči zbudi v skrbeh in skuša najti rešitve. Draga Tina, prosim vas, da mu takrat skuhate močno kavo, da bo ostal nekaj časa buden in bo po čudežu morda le našel rešitev, ki si jo vsi želimo in ki je aktualna zdravstvena ministrica na žalost ne bo našla. Zato je najbolje zanjo, da se Valentina Prevolnik Rupel čim prej odpravi za možem v Madrid, na tamkajšnje veleposlaništvo Republike Slovenije, in mu vsako jutro skuha dobro kavo. Naš veleposlanik mora piti dobro kavo, da bo lahko opravljal svoje delo tako, kot se zagre, bi rekli kleni Primorci.

Kaj je ostalo od samostojnosti in enotnosti?

Kaj je ostalo od samostojnosti in enotnosti?

26. decembra imamo praznik, za katerega štiri petine vprašanih ne zna niti pravilno povedati imena. To sicer ni katastrofa, če praznik samostojnosti in enotnosti ne bi bil tudi vsebinsko opustošen. O kakšni samostojnosti pa govorimo? In enotnosti? Enotni so Slovenci morda v športu, pa še tam se včasih ugiba, kdo kam paše. Praznik, ki naj bi zaznamoval razglasitev plebiscita leta 1990, na podlagi katerega je slovenska demokratična oblast pripravila vse potrebno za razglasitev neodvisnosti pol leta kasneje, je postal plehka formalnost, ki pade v božično-novoletni čas, ko so ljudje z mislimi povsem drugje.

Tik-Tok, Kitajci in albanska cenzura

Tik-Tok, Kitajci in albanska cenzura

Drzna odločitev Albanije, da z Novim letom prepove kitajski Tik-Tok, sovpada z naraščanjem občutka, da poleg propagandne vojne poteka še neka druga, bolj podtalna in prikrita oblika vplivanja na javno mnenje na Zahodu. Romunske volitve so sicer vrgle sum na algoritem Tik-Tok, vendar pa evropsko javnost še vedno bolj vznemirja Elon Musk s svojimi provokativnimi izjavami glede nemških volitev, kot pa sovražno delovanje avtoritarnih režimov, ki proti Evropi vodijo hibridno vojno.

Zdravstvena reforma bo uzakonila neenakost in revne obsodila na umiranje na obroke

Zdravstvena reforma bo uzakonila neenakost in revne obsodila na umiranje na obroke

Sistem javnega zdravstva bo po spremembi zakonodaje namenjen predvsem revežem in tistim, ki si ne morejo plačati storitev pri zasebnikih. Zanj bo značilno, da boste storitev dobili zastonj, cena pa bo velika čakalna doba, ki vas bo lahko stala življenja. Javno zdravstvo bodo uporabljali ljudje z obrobja družbe, ki so običajno zelo bolni in nimajo denarja, da bi se zdravili v privatnih ustanovah, ki se bodo vse bolj bohotile. To vemo, ker se je v mnogih državah, ki so naredile to, kar namerava ministrica za zdravje, zgodilo prav to. In vprašam vas, kdo bo delal v javnem sektorju, če bodo tisti, ki bodo dobri, za bistveno višjo plačo lahko delali pri zasebniku? Seveda bo nastal velik odliv kvalitetnega kadra iz javnega zdravstva v zasebnega, pa tudi v tujino. V naši neposredni soseščini je veliko zasebnih centrov, ki bi te strokovnjake bolje plačali. Toda odliv naše ministrice ne skrbi.