O spodobnosti, patru Rupniku in Prešernovi nagradi

Avtor: | 3. januarja, 2023

Poudarjeno govorjenje o svobodi, ki označuje sleherni totalizirajoči ideološki diskurz, je pač znak, da sta tako svoboda kot svobodomiselnost že v temelju ogroženi. S spodobnostjo, pravičnostjo, svobodo, svobodomiselnostjo in podobnimi pojmi je torej križ in posebej pozoren je treba biti, ko z njimi manipulira kakšen “svobodnjaški” duh, minister ali institucija. In tega pri nas ne manjka.

Pater Rupnik je porušil vse standarde spodobnosti, tudi tiste, nad katerimi po novem bedi aktualna ministrica za kulturo. Navajam njen nelektorirani tweet: “Na ministrstvu za kulturo odgovarjamo glede Prešernove nagrade patru Rupniku, ki je bila podeljena po neustaljenem načinu brez predloga strokovne komisije. Formalno odvzem nagrade trenutno ni možen, a bi bilo minimalno podobno dejanje, da je prejemnik vrne sam.”

Če zanemarimo, da je ministrstvo najbrž želelo namesto podobno napisati spodobno in da bi moral lektor v sintagmi ” … da je prejemnik vrne sam” besedico “je”zamenjati z “jo”, se lahko takoj posvetimo denotaciji in konotaciji zadevnega sporočila. Pove nam, da je bila patru Rupniku nekoč ta nagrada podeljena na sporen (neustaljen) način. Sporna torej tokrat ni kvaliteta umetnikovega dela, kot je bila za mnoge njegove kritike, nasprotnike in konkurente ob podelitvi Prešernove nagrade, pač pa je ta menda podeljena po neustaljenem postopku. Mogoče je ta neustaljeni postopek zdaj že dodobra ustaljen, lahko da je bil tudi tedaj, tega od ministrice ne izvemo.

Za Rupnikov primer pa naj se le ve! Ob umetniško (ne)prepričljivost in z njo (ne)zaslužnost patrovega dela se ministrica ne spotakne, morda v izogib temu, da bi nekogaršnji zlohotni spomin vendarle ne posegel tudi po drugih spornih primerih, po kakšni še manj utemeljeni poznejši, sočasni ali starejši počastitvi posameznikovih ali skupinskih umetniških “presežkov”, katerih večina je iz “naših logov”. Pater Rupnik pač ni “iz naših logov”.

Toda kot rečeno: na Ministrstvu za kulturo (za enkrat) ne bodo zahtevali, da nagrado vrne, četudi jo je dobil “po neustaljenem načinu”, niti ne zategadelj, ker bi bil slab umetnik in si te nagrade ne bi zaslužil (čeprav seveda napredna, se pravi “naša stroka” gotovo tako misli), pač pa na Ministrstvu za kulturo (MK) pričakujejo Rupnikovo spokorno dejanje: da bo nagrado vrnil iz minimalnega občutka za spodobnost (to “bi bilo minimalno spodobno dejanje”), kolikor ga še premore, kajti pater Rupnik je po merilih MK vendarle zagrešil hude nespodobnosti.

To pričakovanje pa nam razkriva dvoje: da ima ministrica v nasprotju z njenim dosedanjim delovanjem in nehanjem izostren občutek za spodobnost, s katerim odmerja in sankcionira nespodobnost in moralne zablode “nenaših” v kulturi. Argument, s katerim sedanja ministrica odreka patru Rupniku nekoč podeljeno nagrado, je nekako enake vrste, kot bi kdo skušal nagrado odreči umetnici Maji Smrekar, tej pač na osnovi govorice, da tako ona kot njen pes Byron, ki je tako tvorno sodeloval v njenem pred leti nagrajenem “umetniškem” in hkrati “znanstvenem” post- in transhumanističnem projektu (“K-9 topologija”), živita v resnici že ves čas vzorno meščansko življenje. Ona srečno poročena, pes pač kot pes, v veselje otrok in družine …

Naj nam pri presoji tega, kaj se umetniku spodobi in kaj ne, priskoči na pomoč kar Ivan Cankar.

“Sedela je ženska na trgu, debela in poštena ženska; prodajala je jajca … Pride mimo gospod, velik in resen gospod v črni suknji…

‘Počem so jajca, mati?’

‘Po štiri za desetico!’ …

‘Jajce je, kakor je pač potreba, da je jajce. Ampak, o mati, ali ste bili o veliki noči pri spovedi?’

‘Vsak mesec, gospod, in tudi pri obhajilu!’ …

‘Ampak povejte mi, o mati, kakšna je tista kokoš, ki je nesla ta jajca?’

‘Lepa kokoš je, gospod, in nikomur še ni storila žalega.’

‘Kakšne barve?’

‘Rjava putka je, prijazno pegasta.’

‘Značaj?’

‘Pohlevna putka, debela in plaha.’

‘Kakšna je njena morala?’

‘Sramežljiva putka je, gospod.'”

 

In tako naprej: “Ni dovolj, da je umotvor — umotvor, treba je tudi, da je putka moralna” (zaključi Cankar v nekoliko okrajšanem prizoru iz uvoda v roman Gospa Judit). In ta putka je v prispodobi naš pater Rupnik  in nikakor ne Maja Smrekar, kaj šele Dušan Smodej, Roman Uranjek ali bognedaj sama ministrica.

Namenoma se ne zgražamo kar vsevprek nad Rupnikovo seksualno radoživostjo, nad njegovo zlorabo duhovnih in drugih “vaj”. Prvič: gre po vseh pričevanjih za konsenzualne odnose odraslih oseb. Drugič: o dopustnosti in nedopustnosti tega naj se odloča znotraj Cerkve ter znotraj reda, ki mu pater pripada. Kaj je sploh res in koliko zares deliktnega, to naj raziščejo in o tem naj razsodijo poklicani.

Kako je z umetniško vrednostjo njegovih mozaikov  ta pa je stvar presoje ekspertov povsem druge vrste. Ali so mozaiki v papeški kapeli Odrešenikove Matere dostopni še komu ali samo papežu in njegovemu ožjemu osebju, ali jih torej sploh lahko vidi kdorkoli, ki si tega zaželi, kar naj bi bil po mnenju ministrice Aste Vrečko eden od predpogojev za Prešernovo nagrado? Rupnikov mozaik iz te kapele po njenem mnenju tega predpogoja ne izpolnjuje. In vendar je bila nagrada dodeljena prav za to delo iz patrovega sicer obsežnega opusa. Velika Prešernova nagrada se menda dodeljuje, kot meni ministrica, za celovit življenjski opus, kar se pa v tem primeru ni zgodilo. To seveda ne drži. Veliko Prešernovo nagrado je nek pisec prejel za en sam roman, ki za povrh ni bil nikakršen presežek. In še zdaleč ni bil edini tak primer. Kar se splošne dostopnosti posamičnega umetniškega dela ali opusa tiče pa je seveda na kupe izjem, zlasti v območju t.i. scenskih umetnosti oziroma glasbenih in uprizoritvenih dejavnosti; še posebej, če predstave, koncerti ali performansi niso bili nikoli posneti.

“Spodobi se in pravično je” je fraza, ki sodi k mašnemu obredu. Kot laik brez poznavanja zgodovine katoliške liturgike lahko le ugibam o tem, zakaj je bila uvedena. Najbrž zato, ker sta tako spodobnost kot pravičnost, enako v Cerkvi kot med cerkvenolaičnim občestvom, izgubili svojo nekdaj samoumevno in moralno zavezujočo vsebino. Vidni znak te nesamoumevnosti je bila in je tudi spolna izprijenost med kleriki, ki se dandanes vse manj prikriva in tudi slabo preganja.

Ali se ni nekaj podobnega zgodilo tudi z resnicoljubnostjo in nič manj s svobodomiselnostjo? Nikakor nista več tisto nekaj, k čemur bi samoumevno usmerjali svoj razvoj, po čemer bi umerjali svojo duhovno in osebnostno rast, pač pa sta le še frazi, ki prikrivata svoje nasprotje: ekskluzivizem in svetohlinstvo. Poudarjeno govorjenje o svobodi, ki označuje sleherni totalizirajoči ideološki diskurz, je pač znak, da sta tako svoboda kot svobodomiselnost že v temelju ogroženi. S spodobnostjo, pravičnostjo, svobodo, svobodomiselnostjo in podobnimi pojmi je torej križ in posebej pozoren je treba biti, ko z njimi manipulira kakšen “svobodnjaški” duh, minister ali institucija. In tega pri nas ne manjka.

Zato je treba tudi ob sporočilu Ministrstva za kulturo, ki ga zgoraj citiramo, zastriči z ušesi. Kdo in zakaj sploh govori o “spodobnosti” in kakšne vrste nespodobnosti v resnici prikriva. Od tod do Fotopubanamreč ni prav daleč. In mnogo je še in je že bilo sorodnih kulturnih fenomenov. Vrh in hkrati dno vsega pa je kadrovski in idejnopolitični “marš skozi institucije”, kulturna revolucija, ki grozi, da bo zrušila celo svojo lastno RTV utrdbo, vzporedno z njo pa še mnoga vodstva in programe: muzejev, galerij, gledaliških hiš. In zradirala še borni preostanek svobodnih medijev.

S spremembo zakonodaje se bodo lotili tudi revizij dodelitev nagrad, kulturnih subvencij, založniških in šolskih ter študijskih programov; nagrade in priznanja bodo odvzemali za nazaj, vzvratno, tako kot jim bo pač narekoval njihov ideološko sprevrženi retrovizor. Zategadelj: dol s takim režimom! Dol z ministrico za kulturo! Minimalno spodobno dejanje je vaš odstop!

Svobodo in kulturo za vse!

0 Komentarjev

+Portal se trudi omejiti žaljivo komentiranje, “spam” vsebine, zato režim komentiranja še prilagajamo. Prosimo vas za razumevanje. Poleg tega vas pozivamo, da se vzdržite agresivnih vsebin. Komentarji, ki vsebujejo povezave na spletne strani ne bodo objavljeni.

zadnjih 10 +Komentar
Zakaj je ugled sodnikov nizek, zdravnikov pa še nižji

Zakaj je ugled sodnikov nizek, zdravnikov pa še nižji

Neverjetno paradoksalno se zdi, toda vlada z bojem za ohranitev t.i. javnega zdravstva v resnici zdravstvo še bolj uničuje, s potapljanjem “javnega” zdravstva pa se bo del pacientov, ki si to lahko privošči, preselil k zasebnikom. Alternative jim namreč država niti ne bo dala. Plačaš zasebniku in prideš na vrsto v nekaj dneh, ali pa čakaš nekaj let v razpadlem “javnem” zdravstvu in upaš, da vmes ne boš umrl. Ljudje so se tega začeli zavedati in ker so kot odgovorne za to katastrofo prepoznali zdravnike, je tem zaradi tega padel ugled. Zato so danes zdravniki kar se ugleda tiče – na psu. Še sodniki so na boljšem.

Golob pač ni kos

Golob pač ni kos

Večkrat se sprašujem, zakaj ravno v Sloveniji odločitve strateškega pomena ne znamo izpeljati tako, da optimiziramo rezultat? Ker so ravno tedaj na čelu države diletanti? Ker podcenjujemo naravne zakonitosti postopka? Ker tisti, ki odločajo, v resnici ne vedo, kaj bi? Ker v političnem power playu posamezniki preveč solirajo? Ali pa kar vsakega po malem? Saga o imenovanju slovenskega komisarja je spet en tak zavožen primer. Čeprav se v javnosti poskuša ustvariti zmedo glede odgovornosti za to šlamastiko, je treba jasno povedati, da je krivec samo en. Robert Golob.

Cigani

Cigani

Kot družba znamo zapisati pravico do pitne vode celo v ustavo, ko pa jo rabi romska mati za osnovno higieno svojega otroka in družine, za prehrano, pa je nismo sposobni pripeljati! Čemu potem vse te besede o pravici do pitne vode v ustavi, če pa so za Rome mrtva črka na papirju? Zakaj dopuščamo, da se politika igra z obrobno skupino in nad Rome pošilja policijo, namesto da bi jim omogočila normalno življenje? Ne dvignemo glasu za reveže, ki živijo na robu preživetja in trpijo za večjo obolevnostjo in tudi veliko prezgodaj umirajo. Ne čudite se potem, če ne bo dvignil nihče glasu za vas, ko boste v stiski. Ne skrbimo za njihove otroke, kritični smo do prihajanja romskih otrok v šolo, do njihovih higienskih navad. Kako pa naj gredo v šolo čisti in umiti, če pa nimajo dostopa do pitne vode?

Napotnice: Španska vas ministrice za zdravje

Napotnice: Španska vas ministrice za zdravje

Nov sistem izdajanja napotnic, ki ga uvaja ministrica za zdravje Valentina Prevolnik Rupel, je le na prvi pogled dobrohoten. V resnici pa še poslabšuje razmere v osnovnem zdravstvu, na katerem pravzaprav tudi temelji naš sistem zdravstvenega varstva. Tu bolniki vstopajo v sistem in zdravniki skrbijo zanje celostno. Praviloma se ne bi smelo dogajati z pacientom nič brez vednosti izbranega zdravnika: on napotuje in sprejema sugestije specialistov glede zdravljenja ali dodatnih pregledov, potem predpiše terapijo. Da bi lahko opravljal to zahtevno delo, smo oblikovali in razvili družinsko medicino. Družinski zdravnik naj bi zdravil ne samo enega bolnika, ampak tudi njegove družinske člane in sčasoma prevzemal naloge specialistov. Sedaj pa vse bolj postaja podoben obupanemu policistu sredi križišča, ki mu nikakor ne uspe urediti prometa.

Odgovor anonimnemu skribomanu

Odgovor anonimnemu skribomanu

Nisem član nobene slovenske politične stranke, enako kritičen sem do pahljače političnih strategij, ki jih zagovarjajo in uresničujejo vse slovenske stranke. Ni pa moja krivda, da tako imenovani levi politični pol, ki v Sloveniji vlada bolj ali manj ves čas od osamosvojitve, ne premore za več kot en minibus sposobnih, poštenih in načelnih ljudi. Vsi drugi, ki se drenjajo pod levim obnebjem, so prefrigani in z vsemi žavbami namazani lumpi, nemalo njih brez slabe vesti uvrščam med priložnostne goljufe, tatove in lažnivce, zaradi katerih trpi večina prebivalstva Slovenije, Slovenija pa postaja vedno večja črna luknja Evrope, ki je že sama krenila na to pot samouničenja.

Čas je za javno debato o vedno večjem nasilju v zdravstvu

Čas je za javno debato o vedno večjem nasilju v zdravstvu

Ko sem vstopil v zdravstvo pred več kot 40 leti, o nasilju sploh nismo govorili, ker ga preprosto ni bilo. Zdravniški poklic je bil spoštovan in tudi zdravniki smo se zelo spoštljivo vedli do svojih bolnikov. Sedaj pa polnijo medijski prostor zgodbe o nasilju nad zdravstvenem osebjem. V treh bolnišnicah so samo v enem letu našteli 700 nasilnih dogodkov. Kaj se je zgodilo, da je prišlo do tega nasilniškega preobrata?

Nepopularno mnenje: pozitivna diskriminacija Romov se je izrodila v posmeh pravni državi

Nepopularno mnenje: pozitivna diskriminacija Romov se je izrodila v posmeh pravni državi

V zadnjih dneh naslove medijev polnijo novice, analize, paberkovanja o napadu na policista, ki sta v Kočevju nič hudega sluteč ustavila neregistrirano vozilo z mladoletnikom. Izkazalo se je, da je Rom. Sorodniki mladoletnega Roma so policista, ki sta opravljala svoje delo, dobesedno premlatili. V javnosti. Ker se jim zdi, da imajo to pravico. Da so večvredni državljani. Ker del politike to izkrivljenost pravne države podpira že desetletja, ker tiščijo glavo v pesek, ker sem jim zdi to OK. Je pač tam daleč od Ljubljane.

V Cankarjev dom prihaja Putinova prva balerina Svetlana Zaharova

V Cankarjev dom prihaja Putinova prva balerina Svetlana Zaharova

Pred desetimi leti, takoj po nezakoniti priključitvi Krima, je več kot 500 ruskih umetnikov podpisalo javno pismo, v katerem so podprli Putinovo politiko do Ukrajine. Med njimi tudi svetovne zvezde, recimo operna pevka Ana Netrebko, ali pa balerina Svetlana Zaharova, ki je bila povrhu vsega še poslanka Putinove stranke Enotna Rusija v ruski Dumi, ves čas pa tudi podpira vojno v Ukrajini. Zaharova zdaj prihaja v Ljubljano, kjer bo nastopila na Festivalu Ljubljana 20. avgusta. Njeno gostovanje odpira kar nekaj utemeljenih kritik in pomislekov.